Sökning: "Susanne Hagström"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Susanne Hagström.

  1. 1. Genusperspektiv i förskolans inomhusmiljö : En studie om förskollärares förhållningssätt till genus i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Forsman; Linnèa Hagström; [2019]
    Nyckelord :Gender perspective; Gender stereotyped norms; Gender system; Indoor Environment; Preschool teacher perspective; Förskollärarperspektiv; Genusperspektiv; Genussystem; Inomhusmiljö; Könsstereotypa normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus och könsstereotypa normer, och hur detta förhållningssätt i sin tur påverkar utformningen av inomhusmiljön i förskolan. Studien utgår från en kvantitativ enkätundersökning, med en kvalitativ del där respondenterna gett egna kommentarer. LÄS MER

  2. 2. ”Vem möter mig i hallen idag?” ”Who will welcome me in the hall today?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Göransson; Ellen Hagström; [2016]
    Nyckelord :Anknytning; Fo¨rskola; Kommunikation; Trygghet; Rutin; O¨verla¨mning;

    Sammanfattning : Sammanfattning,Behovet av anknytning finns hos alla människor redan från födseln. Det utvecklas i sam- spel med föräldern och grundas i förälderns förmåga för tröst och beskydd. När barnet är i förskola är pedagogen, ur ett anknytningsperspektiv, ersättare för föräldern. LÄS MER

  3. 3. Snubbla inte i skoltrappan : En studie om ogiltig skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Marie Thudén Johansson; Susanne Reimertz -Hagström; [2012]
    Nyckelord :Invalid absence; inclusion; exclusion; collaborative; schoolsocialmappning; schoolstair.; Ogiltig frånvaro; inklusion; exklusion; arbeta tillsammans; skolsocialkartläggning; skoltrappan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur involverad skolpersonal och samverkande socialsekreterare arbetar för att kartlägga och motverka elevers ogiltiga frånvaro. Genom att undersöka personalens upplevelse av orsaker till ogiltig frånvaro, hur de upplever att de arbetar med ogiltig frånvaro och hur de tillsammans arbetar för att motverka ogiltig frånvaro. LÄS MER