Sökning: "Susanne Johansson"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade orden Susanne Johansson.

  1. 11. Förskollärares syn på användning av musik i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanne Karlsson; Carina Johansson; [2020]
    Nyckelord :musik; undervisning; pedagogiskt verktyg; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Undersökningen bygger på forskning och litteratur samt styrdokument för förskolan. Vårt fokusområde för studien berör förskollärares syn gällande musik i förskolans undervisning. LÄS MER

  2. 12. Ökad trygghet i bostadsområden med samhällsplanering : En fallstudie av Råslätt i Jönköping

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Ebba Frigren; Susanne Johansson; [2019]
    Nyckelord :samhällsplanering; trygghet; bostadsområden; arkitektur; byggnadsteknik; miljö; Trygga stadsmiljöer;

    Sammanfattning : Purpose: As the population of Sweden is increasing, cities are growing and more residential areas have to be built. For a residential area to function well, it is important that people feel safe living in it. A great responsibility lies therefore on the municipalities and property owners to work for a high level of public safety at all stages. LÄS MER

  3. 13. Förskolepersonals perspektiv på språk- och kommunikationsfrämjande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Sundkvist; Sanna Johansson; [2019]
    Nyckelord :Perspektiv; förskolepersonal; språk och kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskolepersonals perspektiv på språk- och kommunikationsfrämjande arbete vilket även är studiens syfte att undersöka. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer där tre olika yrkeskategorier har deltagit. Dessa är förskollärare, specialpedagoger och barnskötare. LÄS MER

  4. 14. Barnkulturens implicita förväntningar : En receptionsstudie av Suzanne Ostens verk Flickan, mamman och demonerna 

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maria Gotfredsen; [2018]
    Nyckelord :post colonial theory; suzanne osten; crituiqe; critic; reception study; anders johansson; perry nodelman; jacquline rose; the verbal icon; Wimsatt; literature; essay; Litteratursociologi; Suzanne Osten; kritik; litteraturkritik; receptionsstudie; anders johansson; postkolonial; postkolonial teori; the verbal icon; Wimsatt; perry nodelman; essä;

    Sammanfattning : This thesis is a reception study of Susanne Ostens book, theatre play and children’s film Flickan, mamman och demonerna. The study aims to examine how proffesional crituiqe, published in daily press and journals, handles the crituiqes genre conventions with the theorie that if the cirtic averts from the crituiqes genre conventions that their/societys doxa on what we expect from children’s art will become more visible, and the inescapable follow up question: does this ecpectation mirror how we perceive children and their capabilities?  The theorie is an investigation of the professor and litterary scholar Anders Johansson’s essay Slitas itu publisched Critica Obscura: Litteraturkritiska essäer, where Johansson makes the claim that socitys doxa will become visible if the ciric does not follow the crituiqes genre conventions and that this will lead to an erosion of the crituiqes porpose. LÄS MER

  5. 15. "...vi har lite mindre barn så de kan inte hantera den själva : En diskursanalytisk studie om pedagogers resonemang kring användandet av pekplattan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Clara Johansson; Susanne Brosved; [2018]
    Nyckelord :Pekplatta; socialkonstruktionismen; barns delaktighet; kompetens; intresse; kunskapsbrist.;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en diskursanalytisk studie med fokus på pedagogers resonemang kring pekplattan som ett pedagogiskt verktyg. Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger resonerar kring sin tekniska kompetens samt sitt användande av pekplattan i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER