Sökning: "Susanne Lantz"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Susanne Lantz.

  1. 1. Flerspråkighet-möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Lantz Dreshaj; Susanne Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; förskola; multietniskt område; möjligheter och hinder; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan 1. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet- möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanne Söderberg; Ewa Lantz Dreshaj; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan[1]. LÄS MER

  3. 3. Strukturerad intensivundervisning i aritmetik : - en studie med ett inkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Susanne Lantz; [2012]
    Nyckelord :inclusion; structured teaching; arithmetic; procedural fluency; intensive training; inkludering; strukturerad undervisning; aritmetik; automatisering; intensivundervisning;

    Sammanfattning : Specialundervisning och nivågruppering i matematik har inte så stor effekt (Bentley & Bentley, 2011; Giota & Emanuelsson, 2011) och vår skollag (2010:800) gör gällande att undervisningen ska ske inom klassens ram. Med detta som utgångspunkt designades denna studie. Studien genomfördes med 21 elever i år två under nitton lektioner. LÄS MER

  4. 4. Är rättvist för mig, rättvist för dig? : Betydelsen av social värdeorientering för bedömningar av procedural rättvisa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Veronica Antila; Susanne Karlgren; Therése Lantz; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om individer som skiljer sig med avseende på social värdeorientering (SVO) bedömer rättvisa på olika sätt beroende på om det gäller dem själva eller någon annan. 96 studenter, 48 män och 48 kvinnor, deltog i ett scenarioexperiment. LÄS MER