Sökning: "Susanne Olausson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Susanne Olausson.

  1. 1. Språkstörning - handlar det bara om språk? : En kvalitativ studie om språkstörning och överlappande utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar

    Master-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Olausson-Westermark; [2013]
    Nyckelord :Språkscreening; språkstörning; överlappande utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar; språkklass; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : I många kommuner finns språkklasser. För att bli mottagen till språkklass krävs någon diagnos inom språkstörning. Aktuell forskning gör gällande att språkstörning sällan är en isolerad funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. ”Det finns ju killekar och tjejlekar. Om vi säger att det är en killek men då kan ju tjejerna också leka den” - Åttaåringars resonemang om pojkars och flickors aktiviteter, leksaker och agerande utifrån könstillhörighet

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olausson; Jessica Årebrink; [2011]
    Nyckelord :Genus; kön; pojkar; flickor; skolår 2;

    Sammanfattning : Huvudfrågor är: Hur beskriver barnen skillnader mellan flickors och pojkars beteenden?Vilka förväntningar ställer barnen på hur pojkar/flickor bör handla och agera?Metod och material: Vi har gjort en kvalitativ intervjuundersökning med tre pojkar och tre flickor i skolår tvåpå en skola som ligger i ett mindre samhälle utanför Göteborg.Resultat: Resultatet visar på att både pojkar och flickor beskriver sig som snälla, tysta, lugna och hjälpsamma. LÄS MER

  3. 3. Skolplacering för barn med språkstörning : En studie om några stödpersoners syn på faktorer som styr placering av elever med språkstörning till olika undervisningsformer i England och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Olausson Westermark; [2011]
    Nyckelord :språkstörning; specialskola; språkklass; language unit; kriterier för mottagande; beslut;

    Sammanfattning : Kommunikation förutsätter att vi har förmågan att förmedla ett budskap och förmågan att uppfatta ett budskap från andra och därmed får språket en stor betydelse för utveckling och lärande i skolan. Barn med språkstörning har svårt att göra sig förstådda via språklig kommunikation och på motsvarande sätt har de svårt att förstå. LÄS MER