Sökning: "Susanne Roos"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Susanne Roos.

  1. 1. Inkludering av elever i särskilda utbildningsbehov i matematik - Hur arbetar speciallärare för att bidra till inkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Ahlstedt; Susanne Forsner; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever i SUM; Matematikundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie har varit att synliggöra hur speciallärare kan arbeta med och ge stöd till elever i Särskilt Utbildningsbehov i Matematik, elever i SUM, och hur arbetet verkar främjande för deras inkludering i matematikundervisningen. Studien har med hjälp av en kvalitativ webbenkät undersökt hur elva speciallärare med inriktning matematikutveckling beskriver att de bidrar till en inkluderande undervisning för SUM-elever på organisations-, grupp- ochindividnivå, samt vilka möjligheter och hinder, gällande detta, som de beskriver. LÄS MER

  2. 2. Interventioner och interventioners effekt vid gaming disorder hos barn och unga : En beskrivande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Susanne Blid Roos; Helena Johannesson; [2021]
    Nyckelord :gaming disorder; interventioner; barn; unga; symtom;

    Sammanfattning : Problematiskt datorspelande är ett beteende som ökar hos våra barn och unga. Några utvecklar beroende, diagnosen är ny och benämns gaming disorder. De barn och unga som utvecklar gaming disorder lider av ohälsa både fysiskt, psykiskt och socialt. Sjuksköterskan har en betydande roll vid beroendesjukdomar och dess interventioner. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterSambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anneli Persson; Susanne Roos; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av formativ bedömningsteori. LÄS MER

  4. 4. Bild och skapande i särskolan, ett specialpedagogisktredskap?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Susanne Lind Roos; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vad anser pedagoger i särskolan att deras arbete med bild och skapande tillför eleverna och undervisningen? Ämnet är intressant eftersom få undersökningar om den pedagogiska praktiken i särskolan har hittats. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur pedagoger arbetar med bild och skapande, vilka syfte och mål de har och vad de anser att bild och skapande tillför eleverna och undervisningen i särskolan. LÄS MER