Sökning: "Sustainability model"
Visar resultat 1 - 5 av 1673 uppsatser innehållade orden Sustainability model.
1. Cooperative Sustainability : a study of Arla’s Sustainable Incentive Model
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : The agricultural industry is a large contributor to greenhouse emissions and therefore faces new challenges to implement sustainable practices. The rising societal demand for sustainability makes the agricultural sector dependent on working towards environmentally friendly practices. LÄS MER
2. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER
3. Från risk till möjlighet? : En utforskande studie om värdeskapande i en ESG Due Diligence-process
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker värdet av att inkludera hållbarhet och ESG i en due diligence-process inom kontexten för internationella företagsförvärv. Ett konsultperspektiv tillämpades på grund av externa rådgivares vidsträcka erfarenhet och insyn i denna relativt nya process. LÄS MER
4. Comparison of VADER and Pre-Trained RoBERTa: A Sentiment Analysis Application
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statistiska institutionenSammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to examine how the overall sentiment results from VADER and a pre-trained RoBERTa model differ. The study investigates potential differences in terms of the median and shape of the two distributions. Data: The sustainability reports of 50 independent random companies are selected as the sample. LÄS MER
5. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER