Sökning: "Sustainable Competitive Advantages"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden Sustainable Competitive Advantages.

  1. 1. Kvinnans tur att rasera mannens yrkesmonopol på entreprenörskap: En kvalitativ studie om hur jämställt entreprenörskap påverkas av investerares riskkapitalallokering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Barkemo; Molly Bohlin Hedström; [2023-08-18]
    Nyckelord :women; entrepreneurship; investment; gender equality; impact;

    Sammanfattning : Companies founded by females have low reliability of investors even though there is research showing that there are no significant differences in results between female and male founded companies. In Sweden 2021, 0.5 percent of investment capital went to female funders. LÄS MER

  2. 2. Impact of the EU Battery Regulation on Circular Economy of EV Batteries- barriers and opportunities for battery repurposing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yi Chun Lin; [2023]
    Nyckelord :Battery waste management; EU regulation; repurposing; circular business models; End-of-life EoL batteries; Recycling; Hantering av batteriavfall; EU-förordning; Återanvändning; Cirkulära affärsmodeller; uttjänat batterier; Återvinning;

    Sammanfattning : This thesis presents a comprehensive exploration of the impact of EU battery regulations, Regulation (EU) 2023/1542, on end-of-life batteries, focusing on repurposing within the supply chain. We used both surveys and interviews to gather qualitative data from the stakeholders in the battery supply chain. LÄS MER

  3. 3. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 4. Adoption of the Digital Product Passport : A qualitative study within SMEs in the Swedish furniture sector

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Kalle Gunnarsson; Niels Mignot; [2023]
    Nyckelord :Digital Product Passport; DPP; Traceability; Furniture Industry; Sustainability; Blockchain Technology; Digitalt Produktpass; DPP; Spårbarhet; Möbelindustrin; Hållbarhet; Blockkedjeteknik;

    Sammanfattning : In the last decade, the European Union has looked to become more sustainable toreach the global environmental goals. With The European Green deal, a transition towards a circular economy has been set in place. LÄS MER

  5. 5. Frivillig hållbarhetsredovisning bland små- och medelstora företag : En kvalitativ fallstudie utifrån legitimitet och institutionell teori

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Cederberg; Kajsa Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; transparency; CSR and GRI; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; transparens; CSR och GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbart företagande är ett stort samtalsämne i dagens samhälle. Företag förväntas ta ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt medansvar. Stora företag tvingas hållbarhetsredovisa enligt svensk lag. LÄS MER