Sökning: "Sustainable Supply Chain Management"

Visar resultat 21 - 25 av 281 uppsatser innehållade orden Sustainable Supply Chain Management.

  1. 21. A catch-22 scenario in the Swedish food system : –A scientific examination of cyprinid fishingand its management possibilities in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Peter Andreas Van Berlekom; [2023]
    Nyckelord :Cyprinids; Swedish food supply chain; fisheries management; Complex Adaptive System CAS ;

    Sammanfattning : Cyprinid fish like roach, bream and ide are natural resources in Sweden that were common and consumed in households up to the late 19th century. Due to societal changes during the industrialization cyprinids lost their domestic importance. Today we see an increasing demand for sustainable food sources. LÄS MER

  2. 22. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER

  3. 23. Leveraging green hydrogen to decarbonise the aviation industry : A case study on electrofuels in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jakob Bergene; Jonathan Bruchhausen; [2023]
    Nyckelord :Electrofuel; e-fuel; electrokerosene; e-kerosene; SAF; sustainable aviation fuel; sustainable aviation; complementarity formation mechanisms; technology value chains; TVC; Techno-economic analysis; TEA; Elektrobränsle; e-bränsle; elektrofotogen; e-fotogen; SAF; sustainable aviation fuel; sustainable aviation; komplementära formationsmekanismer; technology value chains; TVC; Techno-economic analysis; TEA;

    Sammanfattning : For the EU to reach its 2050 climate targets the aviation industry that is highly dependent on fossil fuels needs to drastically reduce its emissions. In the decarbonisation of the aviation industry drop-in sustainable aviation fuels (SAFs) have been identified as a promising solution to abate the industry’s emissions. LÄS MER

  4. 24. En kvalitativ undersökning avhållbarhetsarbetet inom Sveriges elbransch

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Rebecca Silverberg Signér; Argjiro Radogoshi; [2023]
    Nyckelord :competition; competitive advantage; cooperation; coopetition; environmental management maturity; sustainability; sustainable development; sweden s electricity sector; transformational green management; hållbar utveckling; hållbarhet; konkurrens; konkurrensfördel; miljöledningsmognad; samarbete; samkurrens; sveriges elbransch; transformativt grönt ledarskap;

    Sammanfattning : Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser för att därefter endast ha negativa utsläpp. Sveriges elbransch står inför en utmaning att möjliggöra en storskalig omställning till ett fossilfritt samhälle. LÄS MER

  5. 25. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER