Sökning: "Svedberg 2007"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Svedberg 2007.

  1. 1. Börsnotering - fluga eller förtjänst : Börsvärderingens inverkan på noteringars framtida avkastning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Carl Magnell; Martin Svedberg; [2022]
    Nyckelord :Initial Public Offering; Stock performance; Stock Market Valuation; Nasdaq Stockholm; First North; Börsnotering; Aktiekursutveckling; Börsvärdering; Nasdaq Stockholm; First North;

    Sammanfattning : Under flera år har forskare kunnat hittat stöd för en stark initial avkastning när ett företag noteras på en börslista för första gången. Samtidigt tenderar dessa bolag att underprestera marknaden och liknande noterade bolag på längre sikt. LÄS MER

  2. 2. Hur kommunicerar rektorer och verksamhetschef? : En kvalitativ studie om hur rektorer och verksamhetschef kommunicerar i den kommunala ledningsgruppen för rektorer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; communication; principal’s group; superintendents; municipality;

    Sammanfattning : This study aims to examine how principals and superintendents communicate in their management team and is based on the two questions 1) How does communication take place in the principal’s group based on the aspects structure, culture, to each other and style? 2) What opportunities and challenges do their ways of communicating bring?  From a historical perspective, principals’ assignments have changed over time. More precise in today's Sweden, there are often one or more principals per school, unlike year 1290 when there was one principal in the country (Ullman, 1997). LÄS MER

  3. 3. The financial crisis of 2007-2008 and the increasing demand for sustainability

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Robin Svedberg; Julius Fogelström Sundström; [2017-03-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background and problematization: Åkesson (2008) studied the non-regulated part of the annual report in 16 large-cap firms listed on NASDAQ Stockholm during the years 1965-2004, in order to describe and explain, in general, the development of financial – and non-financial measurements and goals. We partially continued this study, by examining mostly the same firms, but during the time-period 2007-2015, and instead of focusing on all possible explanations for the development of financial – and non-financial measurement and goals, we chose to partially study the adoption of IFRS, the financial crisis of 2007-2008 and the increased demand for sustainability´s possible influence on the measurements and goals. LÄS MER

  4. 4. Konstruktionen av specialpedagogers arbetsuppgifter i grundskolan – en kvalitativ studie ur fyra specialpedagogers perspektiv The construction of special educators worktasks in primary school – a qualitative study out of four special educators perspective

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Dacke; [2016]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; yrkesroll; konstruktion; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningProblemområdeDenna studies problemområde handlar om disonansen mellan specialpedagogers teori och praktik samt hur detta hänger ihop med hur specialpedagogers arbetsuppgifter konstrueras i grundskolan. Den tidigare forskningen pekar bl.a. LÄS MER

  5. 5. Vilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Grahn; [2014-04-24]
    Nyckelord :förskollärare; specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar: • I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de behöver hjälp i verksamheten? • Vad förväntar de sig att specialpedagogen ska hjälpa till med? • Skiljer det i vilka situationer olika förskollärare anser att en specialpedagog bör kontaktas Teori: Studien utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. LÄS MER