Sökning: "Sven Aspelin"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Sven Aspelin.
1. Fenomenet trygghet i samband med idrottsundervisningen : En kvalitativ studie hur idrottslärare på högstadiet beskriver trygghetsfenomenet-, dess betydelse- samt dess påverkan på arbetet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Enligt Skollagen (2010:800) har varje elev rätt till en skoldag där studiero och trygghet råder. När Skolinspektionen (2020) sammanställde resultaten från Skolenkäterna mellan 2010–2020 så visade resultatet att elevers upplevelse av trygghet hade minskat med 10 procentenheter. LÄS MER
2. ”Vi vill ju alla att de kommer ut, förhoppningsvis med en gymnasieexamen men framförallt som lite helare människor” : En kvalitativ studie av heltidsmentorers upplevelser om sin roll för elevers lärande
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Vi har i vår studie valt att studera heltidsmentorers olika upplevelser och syn på sin roll i gymnasieskolan. Särskilt med fokus på hur de uppfattar sin roll i samspelet mellan elev, lärare och innehållet i undervisningen. LÄS MER
3. Vem är expert? : En kvalitativ studie om praktikers uppfattning av brukarinflytande inom socialtjänstens missbruks- och beroendevård.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur praktiker inom socialtjänstens missbruks- och beroendevård förhåller sig till brukarinflytande. Vidare undersöks hur brukarinflytande i relationell mening påverkar förhållandet mellan praktiker och klient. Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition med en kvalitativ ansats. LÄS MER
4. Den samarbetande skolan : - En kartläggning över hur samarbete och kompetensutveckling påverkar utvecklingen av SO- undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien undersöker på sex olika skolor hur en SO- lärare upplever de befintliga möjligheterna för samarbete och kompetensutveckling inom SO- ämnena. Syftet med studien är att studera hur lärarna upplever att den nuvarande SO- undervisningen förbättras av samarbete och kompetensutveckling. LÄS MER
5. Jag-Våldet: en narrativ studie om socialpedagoger i en våldsam miljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : This narrative study aims to examine how social pedagogues perceive and relate to violence and threats of violence in a social educational context in Denmark. Furthermore, the study examines how these perceptions affect the relational aspect of the profession. LÄS MER