Sökning: "Svensk Strindberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Svensk Strindberg.

  1. 1. Skönlitteratur i klassrummet i 2000-talets gymnasieskola : En systematisk litteraturstudie av urvalet av skönlitteratur i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Ejdefur; Malin Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; gymnasiet; skönlitteratur; tider; århundraden; svenska och internationella verk; författare; läroplan; LPF94; LGY11;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka användningen av skönlitterära verk i 2000-talets gymnasieskola kopplat till Läroplanerna för de frivilliga skolformerna från 1994 (LPF94) och Läroplanen för gymnasiet från 2011(LGY11) i ämnet svenska. Målet är att undersöka dels hur läroplanernas krav på svenska och internationella verk ser ut i vissa skolor och gymnasieklasser, dels hur läroplanernas skrivelser om skönlitterära verk från olika tider tillgodoses i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. Upplevelsen av att leva i ett parförhållande med en demenssjuk person - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Ekelund; Marie Strindberg; [2019]
    Nyckelord :Demens; partner; anhörigvård; familjefokuserad omvårdnad; upplevelser; transition; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är vanligt förekommande och påverkar den drabbade personen såväl som partnern. Brister i anhörigstödet förekommer inom svensk demenssjukvård. För att vården ska kunna erbjuda rätt stöd är förståelse för partners upplevelser av att leva i ett parförhållande med en demenssjuk person viktigt. LÄS MER

  3. 3. "Allt går igen" : Upprepningens effekter i August Strindbergs drömspel, Till Damaskus I, Ett drömspel och Spöksonaten.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Vera Maria Olsson; [2017]
    Nyckelord :Strindberg; dream play; dream play technique; Swedish drama; To Damascus I; A Dream Play; The Ghost Sonata; repetition; dream atmosphere; Strindberg; drömspel; drömspelsteknik; svensk dramatik; Till Damaskus I; Ett Drömspel; Spöksonaten; upprepning; drömstämning;

    Sammanfattning : August Strindbergs dramer Till Damaskus I, Ett drömspel och Spöksonaten har många likheter och brukar ofta refereras till som ”drömspel” på grund av deras drömlika stämning. Vad skapar denna stämning? Den här uppsatsen undersöker hur olika typer av upprepning utgör grepp med vilka Strindberg bygger sin speciella värld, som står mitt emellan drömmen och verkligheten. LÄS MER

  4. 4. Kön, klass och känslor i Fröken Julie och Fru Marianne : "Tankar om jämlikhet fick inte finnas!!!"

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Paulander Johansson; [2016]
    Nyckelord :Sex; gender; power structure; stereotype; gender contract; categorical pair; literary reception; Benedictsson; Strindberg.; Kön; genus; maktstruktur; stereotyp; genuskontrakt; kategoriella par; litteraturreception; Benedictsson; Strindberg.;

    Sammanfattning : Denna studie berör intersektionalitet, genus och litteraturreception. Jag ville ta reda på om 2010-talets elever urskiljer och reflekterar kring de köns- och maktstereotyper som finns i svensk 1880-talslitteratur. Undersökning ägde rum i en i åk 9 under tre lektioner. LÄS MER

  5. 5. Mellan marknad och profession : En studie av hur lärare upplever marknadsreformer inom gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Joakim Strindberg; [2014]
    Nyckelord :skola; reform; marknadsanpassning; lärares arbete; motstånd;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på de implikationer som skolans marknadsanpassning har för lärares arbete. Syftet har varit att undersöka hur lärare upplever sitt yrke och sin yrkesroll i ljuset av att svensk skola och utbildningssystem sedan 1980-talet genomgått omfattande förändringar. LÄS MER