Sökning: "Svensk fotboll"
Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden Svensk fotboll.
1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER
2. Saudiarabien - Fotbollens nya Mecka : En kvalitativ textanalys av svensk och saudisk sportjournalistik
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Football is the world's most practiced sport. Historically, countries worldwide have employed the positive attributes of sports as a means of propaganda to present a more favorable image of their nation to a global audience. Recently, countries such as Russia, China, Qatar, and now Saudi Arabia have been accused of sportswashing. LÄS MER
3. Kvinnors möjligheter inom lagsport : En koppling till folkhälsa och socialt arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kvinnors möjligheter och förutsättningar inom lagsport med koppling till de politiska målen för folkhälsa, med fokus på en svensk kontext. Tidigare forskning som presenteras i studien visar på ojämställdhet mellan män och kvinnor inom idrott. LÄS MER
4. En kvalitativ studie om hur socialt entreprenörskap utformar sig i en Svensk idrottsförening
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur Hammarby Fotboll utövar socialt entreprenörskap genom Spontanfotboll. Detta bidrar med viktig kunskap om hur socialt entreprenörskap praktiseras. LÄS MER
5. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER