Sökning: "Svensk läroplan för förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Svensk läroplan för förskola.

  1. 1. "Barn ska inte ha tur och otur" : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att anpassa verksamheten utifrån barn med särskilda behov.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Reinholdsson; Cecilia Borgemo; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; likvärdighet; anpassning; förutsättningar;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan belyser i liten utsträckning hur förskolan ska arbeta med barn i behov av särskilt stöd, men understryker samtidigt vikten av att skapa en likvärdig förskola för alla barn som går i svensk förskola.  Därav syftar studien till att belysa förskollärares upplevelser av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Förskolans läroplaner ur ett annat perspektiv : En jämförande innehållsanalys utifrån Howard Gardners teori om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Kastemyr; [2023]
    Nyckelord :Läroplan; Multipla intelligenser; Howard Gardner; Förskola; Innehållsanalys; Perspektivförskjutning;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Med hjälp av denna teori har innehållet i två av läroplanerna för den svenska förskolan (Lpfö98 och Lpfö18) analyserats. Beskrivningar av de olika intelligenserna, utifrån Gardners teori, har identifierats i läroplanerna. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig undervisning : En kvalitativ studie om specialpedagogers beskrivning av förskollärares kompetens att erbjuda undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Jonasson Blank; Josefine Höjer; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; delaktighet och inkludering; förskolebarn; förskollärare; likvärdig undervisning; makt; specialpedagoger.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om specialpedagogers beskrivningar av förskollärares undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd (AST). Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagoger beskriver förskollärares makt över undervisningen i förskolan och vilken betydelse det har för delaktighet och inkludering för barn inom AST. LÄS MER

  4. 4. Translanguaging och dess förutsättningar i svenska förskolor : Pedagogers arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elizabeth Gunston; Elina Ehrenholm; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den etniska och språkliga mångfalden i Sverige har stadigt ökat under de senasteåren. Detta innebär att det finns allt fler barn som talar ett annat modersmål än svenska inskrivnapå våra förskolor. Enligt barnkonventionen, som blev svensk lag i januari 2020, har alla barnrätt till sitt språk (Unicef Sverige, 2018). LÄS MER

  5. 5. Undervisning på förskolans vis : Relationen mellan lek och undervisning i svensk förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Ravn; Mikaela Sossna; [2022]
    Nyckelord :barn; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : I denna studie kommer leken och undervisningens roll presenteras med hjälp av tidigare forskning inom ämnet, samt teorin om sociokulturellt perspektiv som denna studie grundar sig i. Lek är en viktig del i undervisningen för att barnen ska få en livslång lust till lärande menar Läroplan för förskolan, Lpfö18 (Skolverket 2018). LÄS MER