Sökning: "Svenska Hockeyligan SHL"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Svenska Hockeyligan SHL.

  1. 1. Kommer arenorna att överleva den ökade pressen från streamingtjänsterna? : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar beslutet av val av plats för att se en hemmamatch i SHL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Wikström; Lina Wikberg; [2020]
    Nyckelord :SHL; den svenska hockeyligan; streamingtjänster; hockey; arena; konsumentbeteende; faktorer; minskat publiksnitt; lönsamhet;

    Sammanfattning : Ett minskat publiksnitt i arenor är ett aktuellt problem som påverkar flera av världens största sporter. För den Svenska Hockeyligan (SHL) är detta inget undantag. Trots ett minskat publiksnitt i arenorna har den svenska befolkningen ett växande hockeyintresse. LÄS MER

  2. 2. Kommersialism, mer än bara ett fenomen : En studie av kommersialismen inom svenska herrelitföreningar och om den miljö de verkar i, i förhållande till yttre partners.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Oskar Ahlbin; Marcus Svensson; [2020]
    Nyckelord :Non-profit hybrid organizations; Marketing of the non-profit sector ; Non-profit association; public limited companies plcs ; Sports public limited companies Sport plcs ; Swedish Hockey League SHL ; Swedish Super League SSL ; Handball League; Allsvenskan; Ideella hybridorganisationer; marknadisering av den ideella sektorn ; ideell förening; aktiebolag AB ; idrottsaktiebolag IdrottsAB ; Svenska Hockeyligan SHL ; Svenska Superligan SSL ; Handbollsligan; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka herrelitföreningarnas beroende av yttre partners. Samtidigt lyfta fram elitföreningarnas användning av kommersiell verksamhet och hur det påverkar deras ekonomi. LÄS MER

  3. 3. BOOOM! JAAA! MÅÅÅL! : En kvalitativ studie om hur retoriska strategier används av herrishockeyföreningar på Twitter under matcher och hur det påverkar kommunikationen med fansen och andra.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mathias Berglund; [2020]
    Nyckelord :Social media; Twitter; rhetoric; framing; sports; ice hockey; Sociala medier; Twitter; retorik; framing; sport; ishockey;

    Sammanfattning : ”BOOOM!”, ”JAAA”, ”Han gräver in pucken”, ”Hugger på en retur”. Ja, så kan det se ut när du besöker en ishockeyförenings twitterkonto under en match. LÄS MER

  4. 4. Fenomenet Timeouter inom Idrotten Ishockey : Sammanställning av matchstatistik från SHL säsongen 2017/18 & spelare, samt tränares och spelares erfarenheter på fenomenet timeouter inom ishockey.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap; Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rickard Brelin; Joel Färnström; [2018]
    Nyckelord :Timeout; powerbreak; SHL and ice hockey; Timeout; powerbreak; SHL och ishockey;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att analysera matchstatistik av timeouter från säsongen 2017/18 av Svenska Hockeyligan (SHL) och utifrån analysen inhämta tränares och spelares upplevda erfarenheter på timeouter. Metod Studiens genomförandes med en mixed method där både en kvalitativ, samt kvantitativ forskning bedrivs genom intervjuer och analys av matchstatistik hämtad från SHL säsongen 2017/18. LÄS MER

  5. 5. CSR på is : En fallstudie om fyra ishockeyklubbar i Svenska Hockeyligan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erika Lauber; Linda Werdi; [2018]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; CSR inom sport; SHL; utveckling; översättning;

    Sammanfattning : Idén om Corporate Social Responsibility (CSR) framträdde redan på tidigt 1900-tal och har sedan dess spridits från företagsvärlden till sportvärlden. Den svenska sportrörelsen har länge präglats av en principiell amatörism och har fokus på inneboende värden som gemenskap, integration, fairplay, laganda, rörelse och välbefinnande, varför denna studie vill undersöka vad CSR formas till inom organisationer som redan borde adressera sådana frågor. LÄS MER