Sökning: "Svenska Stavningsregler"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Svenska Stavningsregler.

  1. 1. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Uusitalo Kemi; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; svenska språkets historia; ortografi; svenska språkets ortografi; ortografins utveckling; textanalys; komparativ metod; lyrik; svenskundervisning; didaktik; gymnasieskolan; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vill ha felen, jag vill inte förebygga dem”  : Lågstadielärares tillvägagångssätt för att stötta elevers stavningsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Seijsing; Maria Martin; [2019]
    Nyckelord :Spelling ability; spelling instruction; spelling development; spelling error; scaffolding; Design-Based Research; Stavningsförmåga; stavningsundervisning; stavningsutveckling; stavfel; stöttning; Design-based Research;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur tre svensklärare som undervisar i årskurs 2 och 3 stöttar elevernas stavningsutveckling. För att samla in studiens data används metoden Design-based Research (Anderson & Shattuck, 2012) där observationer visar hur de deltagande lärarna genomför stavningsundervisning samtidigt som intervjuer används för att se hur studiens deltagare säger sig planera och utvärdera sin stavningsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på rättstavning och rättning – När, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Katarina Persson; Charlotte Söderqvist; Jeanette Pettersson; [2013]
    Nyckelord :Rättning; Rättstavning; Stavningsregler; Svenska;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) uppmärksammat att rättstavning är något som kanuppfattas som svårt för eleverna. Vi vill därför inför vår kommande yrkesutövning få en större inblick i hurlärare arbetar med rättstavning och rättning av elevtexter på låg- mellan- och högstadiet samt om lärarna utgårfrån någon forskning och teori, detta för att det i dagens samhälle är viktigt att kunna uttrycka sig skriftligt i olikasammanhang. LÄS MER

  4. 4. Stavfelstyper. Elevers stavningsutveckling från årskurs 2 till årskurs 4.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Bäck; [2012]
    Nyckelord :Stavning; stavningskonventioner; stavningsregler;

    Sammanfattning : När elever försöker stava ord ”som de låter” är det inte ovanligt att orden blir felstavade. En-ligt kursplanen i svenska ska elever, när de slutar årskurs 6, behärska bl.a. stavningsregler iviss mån. LÄS MER

  5. 5. Att stava rätt - hur svårt kan det va´? : En undersökning av de vanligaste svårigheterna i engelsk stavning jämfört med svensk stavning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Olby; [2008]
    Nyckelord :engelska; svenska; homofoner; dyslexi läs- och skrivsvårigheter.; stavning; stavningssvårigheter; ortografi; skriftspråk; fonem; grafem; ord; dubbelteckning;

    Sammanfattning : Jag har kartlagt några av de svårigheter som finns i engelsk stavning jämfört med svensk stavning med hjälp av en kvantitativ undersökning i form av ett stavningstest. Jag ville ta reda på om det är svårare att stava på engelska än på svenska. LÄS MER