Sökning: "Svenska dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Svenska dyslexi.

  1. 1. Barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : En studie i hur svenska förskolor arbetar preventivt för att upptäcka riskerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linus Lindström; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; enkätundersökning; fonologisk medvetenhet; förskola; läs- och skrivsvårigheter; screening; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Problem: Personal på förskolor kan uppleva osäkerhet och okunskap då det gäller att upptäcka de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan.  Syftet: Enkätundersökningens syfte var att ta reda på hur förskolor i Sverige idag arbetar med att identifiera de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. LÄS MER

  2. 2. The effectiveness of using English language film in vocabulary teaching for primary school students especially for those with dyslexia : Effektiviteten av att använda engelskspråkig film i ordförrådsundervisning för lågstadieelever med dyslexi  (Svenska)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emily Andersson; [2023]
    Nyckelord :Dyslexia; English as a Second Language; English Language Learners; Films; Reading Difficulties; Vocabulary;

    Sammanfattning : This study investigates the advantages and disadvantages of using English film as an educational tool to increase ESL (English as a Second Language) classroom vocabulary acquisition. In particular what are the effects on English Language Learners (ELL) with dyslexia or reading difficulties, when using films as a tool within English Education. LÄS MER

  3. 3. Funktionsvarierades möjligheter på arbetsmarknaden : Arbetsgivares attityd till att anställa arbetssökande med olika funktionsvariationer – inom handel och kontor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Edit Eriksson; Olivia Kronberg; [2022]
    Nyckelord :attitude; disability; employers; employment opportunities; hiring.; attityd; funktionsvariation; arbetsgivare; anställningsmöjligheter; funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Studien avsåg att undersöka funktionsvarierades möjligheter att få en anställning på den svenska arbetsmarknaden baserat på arbetsgivares attityder till att anställa arbetssökande med funktionsvariation inom handel och kontor. Studien genomfördes som en enkätstudie och riktades till arbetsgivare där chefers och annan rekryterande personals attityd till att anställa arbetssökande utifrån tolv typer av funktionsvariationer undersöktes. LÄS MER

  4. 4. Att möta styrkor hos elever med dyslexi : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Yvonne Andersson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; dyslexi; undervisning; positiv pedagogik; self-efficacy.;

    Sammanfattning : I specialpedagogens uppdrag ingår det att medverka i att stödja och utveckla undervisningens kvalité. Specialpedagogiska insatser påverkas av sin kontext och specialpedagogiken innefattar ett komplext forskningsområde. Den specialpedagogiska kompetensen i elevhälsan ska värna om elevernas extra stöd. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristina Saunders Åhlen; Anna Liw; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; läs-och skrivsvårigheter; motivation; relationer; självbestämmandeteori; strategier;

    Sammanfattning : Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. LÄS MER