Sökning: "Svenska företag engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Svenska företag engelska.

  1. 1. Plast- och frigolithantering på BMC : Källsortering 2.0

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Ida Johansson; Torun Tjell; Axel Bäck; Stella Olesen; Rebecca Sandor; Jonatan Wålinder; [2023]
    Nyckelord :EPS; källsortering; frigolit; cellplast; brännbart; restavfall; plast; BMC; Akademiska Hus; materialåtervinning; energiåtervinning;

    Sammanfattning : År 2022 genomfördes en plockanalys på Biomedicinskt centrum, BMC, i Uppsala för att bland annat studera mängd och sorts plast som behandlas vid källsortering. Fastighetsägaren Akademiska Hus har som övergripande mål att nå klimatneutralitet år 2035 och arbetar mot detta med andra lokala aktörer i fokusgruppen Jakten på plasten. LÄS MER

  2. 2. Vad är inkludering för dig? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av inkludering och hur företag kan jobba med mångfalds- och inkluderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Berts; Nellie Örnberg; [2023]
    Nyckelord :Diversity; inclusion; inclusive organizational culture; industry; introduction; Industri; inkluderande organisationskultur; inkludering; introduktion; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien, som har genomförts på en enhet inom metallföretaget Boliden Mineral AB, var att undersöka hur medarbetare med olika utländska bakgrunder har upplevt sig bli inkluderade på arbetsplatsen. Tidigare forskning har visat att viktiga delar när det kommer till inkludering är bland annat klimatet på en arbetsplats, ledarskapet, organisationskulturen och vikten av att ha en mångfaldig arbetsplats. LÄS MER

  3. 3. Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin : En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Saga Djäkner; Hanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Intellectual capital; voluntary disclosure; covid-19-pandemic; crisis; human capital; relational capital; structural capital; Intellektuellt kapital; covid-19-pandemin; frivillig redovisning; kris; humankapital; relationskapital; strukturellt kapital;

    Sammanfattning : Titel: Svenska företags redovisning av intellektuellt kapital i spåren av covid-19-pandemin -En kvantitativ studie av 120 börsnoterade företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Hanna Lindström och Saga Djäkner Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023 - maj Syfte: I början av år 2020 drabbades världen av en pandemi som haft betydande påverkan på stora delar av samhället, såväl människor som företag. I svåra ekonomiska tider kan företagen behöva framhäva andra kvalitéer inom bolaget än de finansiella. LÄS MER

  4. 4. Demokratisering av hållbarhetsdata : Designöverväganden för Business Intelligence-verktyg i Greentech-företag

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hugo Lindgren; Simon Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Business Intelligence; BI; Sustainability; Greentech; Electric Car Charging; Donald Norman; Action Design Research;

    Sammanfattning : Two trends that have become increasingly noticeable in recent years are increased data volumes and an increased focus on climate change. With an ever-increasing number of companies performing value-creating activities at the intersection of these two areas, and still relatively few previous studies, there is an interest in investigating how these two areas can be integrated. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av employer branding i den industriella sektorn, ålder och kön för att behålla sina anställda: : En kvantitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Birol; Emilia Brobäck; [2020]
    Nyckelord :Psykologi; arbets- och organisationspsykologi; personalomsättning; employer branding.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka betydelsen av ”employer branding” (det som på svenska kallas för arbetsgivarvarumärke) och ålder för medarbetares benägenhet att stanna kvar i en organisation (den engelska benämningen employee retention). Vidare ämnade studien att undersöka könsrelaterade skillnader när det gäller viljan att stanna kvar i en organisation. LÄS MER