Sökning: "Svenska lågstadiet"

Visar resultat 16 - 20 av 174 uppsatser innehållade orden Svenska lågstadiet.

  1. 16. Språkets roll i matematiska textuppgifter : En studie baserad på elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråks förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gabriella Jansson; Emilia Saglamoglu; [2023]
    Nyckelord :Matematik; språk; svenska som förstaspråk; svenska som andraspråk; matematiska textuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar betydelsen av att kunna det svenska språket vid arbete med matematiska textuppgifter. Studien inriktar sig på grundskolans årskurs två som genomför matematiska textuppgifter på ett matematiktest samt genom intervjuer. LÄS MER

  2. 17. "Man känner att man verkligen lyckas fånga dom" : En lärares uppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Åstrand; Michelle Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Talk; IRE; IRF; presentational talk; exploratory talk; exploring talk; primary school; elementary school; primary school teacher; pupil; closed questions; open questions; Samtal; IRE; IRF; kunskapsreproducerande samtal; kunskapsutforskande samtal; lågstadiet; grundskola; lågstadielärare; elev; slutna frågor; öppna frågor;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ge djupgående kunskap om en lågstadieläraresuppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal i svenskundervisning. Studien har en teoretisk utgångspunkt i fenomenologi och är utformad som en fallstudie med tre klassrumsobservationer i årskurs 1 och en uppföljande intervju med klassläraren. LÄS MER

  3. 18. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Varför utomhuspedagogik i biologi? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Jozic; Masuda Orozgani; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lågstadiet; Europa;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen LGR22 i biologi (Skolverket 2022) står det att eleverna ska kunna förstå samband i naturen och utveckla sin kunskap om miljön och naturen. För att uppnå detta kan pedagogen gå till väga på olika sätt. Men under många år tillbaka och än idag har skolan arbetat med utomhuspedagogik i biologi. LÄS MER

  5. 20. Vad övas och vad prövas? : - undersökning av skrivuppgifter i ett läromedel och i de nationella proven för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Sparr; Åsa Wennersten; [2023]
    Nyckelord :modellskrivare; läromedel; nationella prov; årskurs 3; skrivande;

    Sammanfattning : Under 2020-talet har läromedel återigen lyfts fram i samhällsdebatten som en viktig resurs i undervisningen efter att en digitaliseringsvåg har sköljt över Sverige samtidigt som svenska elevers läsförmåga har sjunkit. Många röster höjs för att skolor nu ska få större resurser för att satsa mer på läromedel i undervisningen. LÄS MER