Sökning: "Svenska skolresultat"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden Svenska skolresultat.

  1. 1. Flickors våldsutsatthet i 2 § LVU domar med hederskontext : - utifrån ett genus- och maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Arax Adjemian; Olivia Berglund; [2023]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld; flickor; LVU; makt; genus;

    Sammanfattning : Studien syftar till att med hjälp av ett genus- och maktperspektiv nå en djupare förståelse förflickors utsatthet i åldrarna 9-18 som lever i en hederskontext genom att studera 2 § LVUdomar från åren 2021 och 2022. Studien utgörs av en kvalitativ ansats bestående av 34 domarfrån svenska förvaltningsdomstolar och kammarrätter från årtalen 2021-2022. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar : Specialpedagogers och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Kalle Olsén; Anna Högberg; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Informationsutbyte; Övergång; Överlämning; Överlämningsrutiner;

    Sammanfattning : Högberg, A. & Olsén, K. (2023) Att bygga broar – Specialpedagoger och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  3. 3. Matematikutveckling i de tidiga skolåren : Specialpedagogers och speciallärares beskrivningar från identifiering till stödinsatser, med ett särskilt fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Miriam Lindström; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kartläggning; matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; stödinsatser; specialpedagogik ;

    Sammanfattning : I såväl läroplaner som samhället i stort ställs höga krav på den kommunikativa förmågan och matematiska kunskaper. Svenska skolresultat visar att det finns ett behov att granska och säkerställa undervisning i matematik i relation till elevers språkliga kunskaper. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ragnarsson; Veronica Wecklauf-Reuterhäll; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna-garantin; samråd; speciallärare specialpedagog rollen; specialpedagogiska perspektiv och tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER

  5. 5. Läsningens relation till socioekonomiska faktorer inom ämnet svenska : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Fredh; Elin Johansson; [2023]
    Nyckelord :socioekonomiska faktorer; läsning;

    Sammanfattning : Skolan är en samlingsplats för världens framtida medborgare och den inkluderar diverse människor från olika kulturer, religioner och samhällsklasser. När eleverna börjar skolan görs det med varierande förkunskaper om skolans ämnen och i detta fall ämnet svenska. LÄS MER