Sökning: "Svenska som andraspråk 3"

Visar resultat 11 - 15 av 193 uppsatser innehållade orden Svenska som andraspråk 3.

  1. 11. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading comprehension teaching; reading strategies; multilingualism; Swedish as an additional language; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategiundervisning; lässtrategier; flerspråkighet; svenska som andraspråk; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER

  2. 12. Lärarens utmaningar i SO-undervisningför elever som har svenska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Aylin Kamber; Emma Hyllander; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; flerspråkiga utmaningar; SO; språkutvecklande arbetssätt; transspråkande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i SO-undervisning för elever som har svenskasom andraspråk. Examensarbetets syfte är att undersöka och få en inblick i de svårigheterlågstadielärare upplever när de undervisar elever som har svenska som andraspråk ochflerspråkiga elever i SO, samt hur lärarna ser på de metoder som de använder sig av för attgynna och stödja andraspråkselevers kunskapsutveckling och lärande. LÄS MER

  3. 13. Språklig stöttning för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet: En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med språk- och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Cecilia Lenk; [2022-10-25]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutveckling; ämnesspråk; stöttning; semantiska vågor; legitimation code theory;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker om språklig stöttning förekommer för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa, och hur den kan beskrivas av lärarna. I studien intresserar jag mig även för hur språkliga utmaningar för elever med svenska som andraspråk kan beskrivas i relation till framgång i ämnet idrott och hälsa, samt vilka strategier lärarna beskriver för att hantera dessa språkliga utmaningar. LÄS MER

  4. 14. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  5. 15. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER