Sökning: "Svenska som andraspråk högskolan dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden Svenska som andraspråk högskolan dalarna.

  1. 1. Skrivdiskurser i kursen svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Johanna Piel; [2024]
    Nyckelord :skrivdiskurser; Ivanič; svenska som andraspråk; skrivundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vilken skrivundervisning som presenteras för elever i kursen svenska som andraspråk 1 och därmed bidra med kunskap om vilken skrivundervisning som erbjuds eleverna. Mer specifikt undersöks, med stöd i Ivaničs (2004) skrivdiskurser och med kvalitativ textanalys, på vilket sätt skrivdiskurser är framträdande i läroböcker för kursen. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande och flerspråkighet i klassrummen : En kvalitativ studie kring fem gymnasielärares upplevelser av transspråkandets utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Akram Sabah; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; Swedish as a second language; second language learning; opportunities; challenges; Flerspråkighet; transspråkande; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka lärarupplevelser kring transspråkande inom svenskt skolsammanhang. För att besvara syftet ställdes tre frågor som bidrog med en omfattande resultat baserade på lärarupplevelser. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogik - ett sätt att utveckla skrivandet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Gina Mahmood; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; flerspråkighet; språkintroduktion; cirkelmodellen; stöttning; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Med detta arbete undersöker jag hur verksamma lärare som undervisar i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet upplever genrepedagogiken som undervisningsmetod i syfte att utveckla flerspråkiga elevers skrivande. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semistrukturerade intervjuer berättar sex lärare på olika skolor i Mellansverige, hur de upplever arbetet med genrepedagogik som undervisningsmetod, vilka fördelar och utmaningar uppkommer i arbetet med genrepedagogiken och hur de stöttar flerspråkiga elever utifrån explicit undervisning. LÄS MER

  4. 4. Att mäta progression i svenska som andraspråkstexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Janna Aanstoot; [2023]
    Nyckelord :L2; skriftspråk; svenska som andraspråk; syntaktisk komplexitet; bisatskvot;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur texter skrivna av studenter i svenska som andraspråk på B-nivå förändras kvantitativt och kvalitativt över tid under sina studier vid Korta vägen, en uppdragsutbildningpå universitet och studieförbund beställd av Arbetsförmedlingen. Nio deltagare producerade en text i början av utbildningen och en i slutet av utbildningen och dessa texter analyserades med avseende på totalt antal ord, medellängd på meningarna (ord/mening = MLM), kvotbisatser vs huvudsatser samt andel felaktiga och svårbedömda satser. LÄS MER

  5. 5. ”Böcker är här och jag är där”. : En kvalitativ studie av hur skolbibliotekets resurser uppfattas av pojkar som läser svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Karin Johansson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; svenska som andraspråk; pojkar; högstadiet; läsintresse; identitetspositioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka upplevelser pojkar med svenska som andraspråk har av skolbiblioteket som resurs under sin högstadietid. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semi-strukturerade intervjuer berättar fem pojkar om hur de använder sig av skolbiblioteket som resurs, vilken funktion de upplever att skolbibliotekets verksamhet har fyllt under deras högstadietid och hur skolbibliotekets verksamhet påverkar deras intresse för läsning. LÄS MER