Sökning: "Svenska som andraspråk interimspråk"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Svenska som andraspråk interimspråk.
1. Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med finska som modersmål
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Vi har uppmärksammat att andraspråkselever med finska som modersmål har svårt att tillämpa olika grammatiska fenomen som finns i det svenska språket. Detta har väckt vårt intresse för det aktuella temat och därför vill vi i denna uppsats fördjupa våra kunskaper samt undersöka orsakerna till specifika svårigheter som finska andraspråksinlärare tenderar att ha i det svenska språket. LÄS MER
2. Bedömning av språklig nivå baserad på processbarhetsteorin- En undersökning om processbarhetsteorin går att använda för att identifiera nyanlända elevers grammatiska språknivå
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av två nyanlända elevgrupper på språkintroduktion, där jag tagit hjälp av den så kallade processbarhetsteorin som verktyg för att bedöma deras språkutveckling. Dessutom vill jag genom undersökningen ta reda på om eleverna verkligen placerats i rätt undervisningsgrupp. LÄS MER
3. Att våga gå utanför sin komfortzon : Inlärardrag i rysktalande elevers texter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Alla språkinlärare, oavsett om de studerar ett nytt språk i det land där det talas (andraspråksinlärare) eller utom-lands (främmandespråksinlärare), har emellanåt problem att formulera sig och även göra sig förstådda på det nya inlärarsspråket, interimspråket, vilket utmärks av ett antal generella inlärardrag som tillfälliga lån, parafraser, generaliseringar, övergeneraliseringar, förenklingar och helfrasanvändning. Genom att analysera diverse elev-texter, skrivna av både andra- och främmandespråkselever, syftar denna uppsats till att kartlägga inlärardragens förekomst och frekvens samt utföra en jämförelseanalys mellan och inom grupperna andraspråkselever (SAS-elever) respektive främmandespråkselever (SFS-elever). LÄS MER
4. Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningStudien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelseoch språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi vill försöka förståär vad lärare och pedagoger uppfattar som orsaker när språkförbistring uppstår mellan lärare och elever i deyngre åldrarna. LÄS MER
5. ”Vill, vågar och kan” : Nio lärares erfarenheter av bedömning av svenska som andraspråkselevers texter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Bakgrunden är uppdelad i fem olika avsnitt. Det två första avsnitten behandlar det svenskaspråket och skriftens utveckling. I avsnitt tre redogörs det för tidigare forskning kringspråkutveckling och här beskrivs även den teoretiska ramen för vår undersökning vilken är avsocialkonstruktivistisk art. LÄS MER