Sökning: "Svenska som andraspråk och skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Svenska som andraspråk och skönlitteratur.

  1. 1. Två bilders inverkan på minnen och drömmar hos vuxna andraspråkselever : En studie om hur vuxna elever i den grundläggande utbildningen i svenska som andraspråk tolkar två bilder i en lärobok

    Magister-uppsats,

    Författare :Elisabet Stipić Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :Bildtolkning-metaforisk utvidgning-minnen-drömmar-liv; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur vuxenstuderande, andraspråkselever i den grundläggande utbildningen i svenska som andraspråk, delkurs 4 tolkar två bilder i en lärobok i avsnittet som introducerar skönlitteratur. Metoden som användes är triangulerad, varav kvalitativ intervjuteknik utifrån Kvale och Brinkmann (2015), textanalys utifrån Fejes och Thornbergs (2015) tredje analytiska dimension, samt textanalys som undersöker nyckelords metaforiska utvidgning utifrån Söderbergs (1980) språkvetenskapliga metod. LÄS MER

  2. 2. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Förkunskaperna krävs! : En multimodal analys ur ett andraspråksperspektiv av två läromedel i ämnet svenska för årskurs 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Saengnet Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråkselev; multimodal; analys; socialsemiotik; kulturella värderingar; förkunskap;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne vars relevans dikteras av elevernas behov. I detta kvalitativa arbete görs en multimodal läromedelsanalys i syfte att analysera vilka språkliga, innehållsmässiga samt kulturella förkunskaper som krävs av elever som befinner sig på svensklektioner. LÄS MER

  4. 4. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Valentina Ciampi; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; lässtrategier; textsamtal; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers attityder till skönlitteratur med multietniskt ungdomsspråk respektive standardsvenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Josefin Sehmi; Sanna Sardar Muhamad; [2023]
    Nyckelord :Multietniskt ungdomsspråk; igenkänning; matchning; språkattityder; språkstilar; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till språkstilarna multietniskt ungdomsspråk och standardsvenska i skönlitteratur utifrån ett andraspråksperspektiv och ett elevperspektiv. Skönlitteratur har en betydande roll för språkutvecklingen, men samtidigt minskar läslusten hos ungdomar allt mer. LÄS MER