Sökning: "Svenskhetsnorm"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Svenskhetsnorm.

  1. 1. Att förhålla sig till flerspråkighet : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Lanelius; Erika Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förhållningssätt; förskollärare; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att med hjälp av ett normkritiskt perspektiv undersöka hur förskollärare själva såg på sitt arbete med flerspråkighet i förskolan. Vi ville med hjälp av det normkritiska perspektivetsynliggöra vilka normer kring flerspråkighet som rådde på förskolorna. LÄS MER

  2. 2. ”Man leker svensk!” -En fokusgruppsstudie om gymnasieelevers upplevelser och hantering av lärares skillnadsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Danho; [2020]
    Nyckelord :Skillnadsskapande; etnicitet; utländsk bakgrund; maktrelationer; svenskhetsnorm;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how upper-secondary school students with an immigrant background experience teachers’ ethnic differentiation practices. Furthermore, it examines what strategies the students develop to prepare for, avoid and deal with such ethnic differentiation practices. LÄS MER

  3. 3. Normskapande processer kring etnicitet i skolan : En studie av lärares upplevelser av hur etnicitetsnormer skapas, upprätthålls och utmanas i skolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Madelene Johansson; Lena Frisell; [2016]
    Nyckelord :Swedishness norm; suburban norm; norm criticism; education; equality; values; ethnicity; relationships; Svenskhetsnorm; förortsnorm; normkritik; pedagogik; likabehandling; värdegrund; etnicitet; svenska; språk; relationer;

    Sammanfattning : Sex halvstrukturerade intervjuer med lärare från förortsskolor i Stockholmsområdet har genomförts med syftet att se hur lärarna uppfattar normskapande processer kring etnicitet. Materialet har analyserats med en fenomenologisk metod och resultatet är tolkat med hjälp av relevanta teorier och begrepp hämtade bland annat från den normkritiska forskningen. LÄS MER