Sökning: "Svenskläroböcker"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Svenskläroböcker.

  1. 1. Finns jag i min lärobok? : En innehållsanalys av framställningen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i svenskläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2023]
    Nyckelord :hbtq; heterosexualitet; cisperson; könsidentitet; genusteori; queerteori; värdegrund; didaktik; gymnasiet; läroboksanalys; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i tre svenskläroböcker för gymnasiet med hjälp av textanalytisk metod. Genus- och queerteori bidrar med förståelse för olika könsidentiteter och sexuella identiteter. LÄS MER

  2. 2. Avståndet mellan klasserna i klassrummet : En diskursiv läromedelsanalys av socioekonomisk status i litteraturundervisningen för tre svenskläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Beatrice Larsson; [2021]
    Nyckelord :svenska; läromedelsanalys; socioekonomisk status; diskursanalys; likvärdighet; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : Socioekonomisk status påverkar elevers skolresultat mer än någon annan faktor och i skolans uppdrag ingår att kompensera för elevers socioekonomiska bakgrund. Syftet med denna undersökning är därför att granska förekomst, framställning och förmedling av låg socioekonomisk status i läroböcker för svenskämnet för att avgöra hur likvärdighet framträder utifrån representation i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Genus, etnicitet och social klass i läseböcker : En intersektionell analys av svenskläseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Larsson; Viktor Lidström; [2020]
    Nyckelord :Svenska; svenskläroböcker; grundskolan; intersektionalitet; läseböcker;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur genus, etnicitet och social klass framställs i några av svenskämnets läseböcker i årskurs 3 genom en kvalitativ textanalys i både text och bilder som stöd. De böcker som analyseras i studien är Livet i Bokstavslandet, Nyckeln till skatten och Prima svenska 3 som alla är från olika förlag. LÄS MER

  4. 4. Att spegla världen? En kvalitativ textanalys av litteraturhistoriska svenskläroböcker efter Gy2011

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anton Lindström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån postkolonial teoribildning synliggöra de föreställningar om Västerlandet och Österlandet som återfinns i litteraturhistoriska läroböcker för gymnasiets svenskämne. Detta görs mot bakgrund av styrdokumentens föreskrifter om internationalisering och kulturell mångfald, och riktar sig därmed mot läroböcker utgivna efter Gy2011. LÄS MER

  5. 5. "Om hundra år är det din svenska som är gammaldags". En läromedelsstudie om hur svenskläroböcker 1966–2014 skriver om språkhistoria, läroböckers språkhistoriska kanon samt hur man kan identifiera språkhistoriemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Gagnesjö; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Läroböcker; Läromedelsanalys; Läromedelsstudie; Språkhistoria; Språkhistoria i läroböcker; Språkhistoriedidaktik; Språkhistoriemedvetande; Språkhistorieundervisning; Svenskläroböcker; Svenskundervisning; Svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna tvådelade, produktinriktade läromedelsstudie utforskas språkhistoriens plats och utformning i svenskläroböcker. I en första, kvantitativt inriktad, diakron undersökning, kartläggs och analyseras läroböckers språkhistoriska innehåll under de senaste fem decennierna. LÄS MER