Sökning: "Svenskt gymnasium"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Svenskt gymnasium.
1. Vad läser vi? Och varför? : Litteraturval och dess motivering i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att fördjupa förståelse för hur svensklärare på gymnasiet tänker kring valet av litteratur och dess motivering i litteraturundervisningen. Studiens material består av fem kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare på ett svenskt gymnasium. LÄS MER
2. ¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central del av vårt arbete som lärare, vilket har lett till att jag valt att fokusera på explicit stavningsundervisning i denna undersökning. LÄS MER
3. Interaktionslärande : Praktiska erfarenheter i förhållande till pedagogik, i en samhällskunskapsgymnasiekontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker en föreslagen pedagogisk metod, interaktionslärande, med fokus på elevens livsvärld genom en undersökt reell situation baserad på erfarenhet, materialitet och ömsesidighet i olika former. Metodiken appliceras och reflekteras kring i en fortsättningskurs i samhällskunskap på ett svenskt gymnasium, bland annat genom en praktiskt genomförd övning med påföljande intervjuer. LÄS MER
4. Ordning och reda på Arvika högre allmänna läroverk. : En strid mellan tradition och utveckling inom ett läroverk
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
5. Can you pronunce January? : A comparative study of Swedish students learning English in an at-home environment and a study-abroad environment
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim of the study was to investigate whether there is a difference between Swedish learners of English in an at-home environment compared to Swedish learners of English who studied English abroad for a year, in their ability to distinguish between certain English phoneme. The method used to investigate was through a questionnaire where the informants had to identify words containing the sounds /z/, /θ/, /ð/, /ʃ/, /ʒ/, /tʃ/, /dʒ/ and /w/. LÄS MER