Sökning: "Svetlana Kan"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Svetlana Kan.
1. Patienters med ADHD upplevelser och erfarenheter av hälsofrämjande åtgärder : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Attention-deficit hyperaktivitet disorder (ADHD) är en neurobeteendesjukdom som kännetecknas av tecken och symtom på ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet som vanligtvis börjar i barndomen. ADHD kan kvarstå i vuxen ålder och orsakar försämringar i yrkesprestation och kamrat- och familjerelationer. LÄS MER
2. Upplevelser av att leva med fibromyalgi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Fibromyalgi är en omdebatterad sjukdom som leder till att patienter symtom uppfattas olika. Patienternas symtom har inte tagits på allvar och har även uppfattats som en inbillning. Därav har patienter bemöts med misstro men även av förståelse. LÄS MER
3. Personers upplevelse av att utföra egenvård vid diabetes mellitus typ 2
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Diabetes mellitus är en allvarlig kronisk sjukdom som ökar över hela världen trots åtgärder för att förbättra folkhälsan. En diabetes mellitus typ 2 som är dåligt kontrollerad kan skapa allvarliga diabeteskomplikationer så det är av stor vikt att de drabbade personerna genomför de livsstilsförändringar som ofta behövs för att förbättra egenvården. LÄS MER
4. “Uttalet cementeras efter ett år” Uttalets plats i läromedel i nybörjarsvenska : En läromedelsanalys
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Inom forskningen har man dragit slutsatsen att ett begripligt och lyssnarvänligt uttal har stor betydelse för hur talaren blir bemött. Det innebär att uttal är något som bör tränas i undervisning i svenska som andraspråk. LÄS MER
5. Undervisning i förskolan : Vägen till fakta- och färdighetskunskaper ur kognitionspsykologiskt perspektiv
M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Undervisningsbegreppet infördes inom förskolan i lagform 2010, och i styrdokumentet från 2018 betonas att undervisningen ska utveckla fakta- och färdighetskunskap. Detta upplevdes av verksamheten som något nytt som man inte hade arbetat med tidigare. LÄS MER