Sökning: "Swahili"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Swahili.

  1. 1. Phasal Polarity in Swahili

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Aron Zahran; [2021-09-01]
    Nyckelord :Swahili; Bantu languages; phasal polarity; tense; aspect; grammaticalization;

    Sammanfattning : This scope of this essay is to investigate and systematically describe a set of linguistic items in Swahili expressing Phasal Polarity (PhP), i.e. the notions of ‘NOT YET’, ‘ALREADY, ‘STILL’, and ‘NO LONGER’. LÄS MER

  2. 2. Nöjet i att minnas lätt, säkert och rätt : Ett samspel mellan instrumentellt värde och belönande funktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nicolina Ahlsved; Antonia Saadio; [2021]
    Nyckelord :intrinsic motivation; recall; metacognition; wordlist; pupillometry; intern motivation; återkallning; metakognition; ordlista; pupillometri;

    Sammanfattning : Kan återkallning från långtidsminnet vara belönande i sig, oberoende av hur användbar informationen är? Intern motivation och metakognitiva bedömningar har tidigare undersökts i förhållande till igenkänning och återkallning. Studien ämnade att undersöka ifall korrekt återkallning av information instuderad närmare i tid kan leda till högre skattningar av konfidens och belåtenhet. LÄS MER

  3. 3. "Sätt då två som pratar swahili bredvid varann - varför inte"- En studie om användning av och attityder till translanguaging i två tvåspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Pilvinen; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Translanguaging; Klassrumsobservationer; Intervjuer; Åk 4 och 5; Attityder; Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats bygger på två teman; det ena temat är flerspråkighet med fokus på translanguaging (att använda flera språk i undervisningen) och det andra temat är kopplat till specialpedagogik där flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter står i fokus. Studiens övergripande syfte är att undersöka om principerna om social rättvisa samt social praktik tillämpas i två olika klassrum inom ramen för tvåspråkig undervisning, samt undersöka om lärare anser translanguaging vara en behjälplig metod för flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Testbaserat lärande : Effekter av arbetsminne och episodiskt minne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Morgan Lantz; [2019]
    Nyckelord :Test based learning; Testing effect; individual differences; cognition; working memory capacity; episodic memory; Testbaserat lärande; testeffekten; individuella skillnader; kognition; episodiskt minne; arbetsminneskapacitet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för test baserat lärande ökat och det förekommer evidensatt detta fenomen fungerar inom flera områden som bland annat test format, personligaegenskaper samt återkoppling från ett test. En aspekt som det däremot finns få studier av ärtestbaserat lärande i relation till individuella skillnader i kognition. LÄS MER

  5. 5. Uncertainty`s effect on test-enhanced learning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lisa Brännäs; [2019]
    Nyckelord :uncertainty; test-enhanced learning; test-effect;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis was to evaluate the impact of uncertainty on test-enhanced learning. A within-groups experiment was designed to compare uncertainty under three study and retrieval conditions carried out in a single session; study-restudy-restudy, study-test-test with feedback and study-test-test without feedback. LÄS MER