Sökning: "Swe-LARSP"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Swe-LARSP.

  1. 1. Grammatiska strukturer hos barn i åldrarna 0;9-1;6 år : En kvalitativ utvärdering av steg I i Swe-LARSP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hanna Carlsson; Madelene Öhman; [2022]
    Nyckelord :LARSP; Swe-LARSP; barn; grammatiska strukturer; spontantalsanalys; bedömningsmaterial; steg I; språkutveckling; spontantal;

    Sammanfattning : Bakgrund  Language Assessment Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett protokoll som speglar barns typiska språkutveckling och används för att utföra grammatiska bedömningar av barns spontantal. Rosenberg och Mellenius gjorde en svensk anpassning 2016, Swe-LARSP. LÄS MER

  2. 2. Grammatisk utveckling hos barn i åldrarna 3;6-4;0 : En kvalitativ utvärdering av steg VI i Swe-LARSP

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Liv Ronestjärna; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund LARSP är ett material för bedömning av barns grammatiska språkutveckling. En svensk anpassning, Swe-LARSP, gjordes 2016 av Maria Rosenberg och Ingmarie Mellenius. Swe- LARSP behöver utvärderas med empiriska data från barns tal innan materialet kan användas kliniskt. Fyra tidigare examensarbeten har utvärderat steg II-V. LÄS MER

  3. 3. Tidiga grammatiska strukturer hos svenskspråkiga barn : En utvärdering av steg II i Swe-LARSP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Emelie Sund; [2020]
    Nyckelord :LARSP; Swe-LARSP; barn; svenskspråkiga; grammatik; språkutveckling; spontantal; spontantalsanalys; bedömningsmaterial;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns språkliga förmåga kan bedömas genom formella tester och/eller spontantalsanalys. Ett material för att kvalitativt utvärdera barns expressiva grammatiska förmåga genom spontantalsanalys är Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP. LÄS MER

  4. 4. Kvalitativ utvärdering av steg V i Swe-LARSP : Barns produktion av bisatser i åldrarna 3;0-3;6 år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Stenmark; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett kliniskt verktyg för att genom spontantalsanalys bedöma barns expressiva grammatiska förmåga. Materialet är i grunden utvecklat för en engelsktalande population men 2016 gjorde Rosenberg och Mellenius en första svensk anpassning. LÄS MER

  5. 5. Grammatiska strukturer hos barn i åldrarna 2;0-2;6 i förhålande till steg III i Swe-LARSP : En kvalitativ utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Sofia Bergström; Sandra Werndin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Language Assessment Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett screeningprotokoll för att tidigt upptäcka grammatiska svårigheter hos små barn. En svensk anpassning, Swe-LARSP, gjordes 2016 av Rosenberg och Mellenius men är i dagsläget inte utvärderad eller testad mot spontantal hos svenskspråkiga barn. LÄS MER