Sökning: "Swedish Community School of Music  "

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Swedish Community School of Music  .

  1. 1. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER

  2. 2. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Lekardal; [2021]
    Nyckelord :music; high school; meaning; lifeworld phenomenology; music education; music pedagogy; musik; högstadiet; mening; livsvärldsfenomenologi; musikundervisning; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER

  3. 3. Rekrytera mera : En intervjustudie om rekryteringsarbete på svenska musik- och kulturskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kristina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :recruitment; brass instruments; music school; cultural school; sociocultural perspective; focus groups; rekrytering; brassinstrument; musikskola; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares arbete med rekrytering av bleckblåselever på svenska musik- och kulturskolor. Studien behandlar verksamma bleckblåslärares skildringar av strategier som används för att rekrytera elever och vilka utmaningar som de intervjuade bleckblåslärarna beskriver gällande rekryteringrelaterat arbete. LÄS MER

  4. 4. ”Jag vill känna att det är ett brettinstrument…” : En diskursanalytisk studie om stråklärares syn på begreppet genrebredd i relation till undervisning på musik- och kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Svenstedt; [2020]
    Nyckelord :genre width; string teachers; string instrument; discourse psychology; focus groups; Swedish Community School of Music  ; genrebredd; stråklärare; stråkinstrument; diskurspsykologi; fokusgrupper; kulturskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad stråkpedagoger har för attityd och syn på begreppet genrebredd samt hur detta kan relateras till undervisning på musik- och kulturskola. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskurspsykologi. LÄS MER

  5. 5. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Jullander; [2020]
    Nyckelord :Folkhögskola; Komposition; Musikpedagogik; Mästarlära; Praxisgemenskap; Situerat lärande; Utbildningsvetenskap; Återkoppling; Apprenticeship; Communities of Practice; Composition; Educational Science; Feedback; Folk High School; Music Education; Situated Learning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER