Sökning: "Swedish National Board of Institutional Care"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Swedish National Board of Institutional Care.

  1. 1. Collaboration - A policy analysis study. : A policy study of the Swedish National Board of Institutional Care agency's Leadership and Employeeship policy documents with focus on collaboration.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Christine Njiru Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Collaboration; Policy study; SiS; WPR approach.; Statens Institutionsstyrelse; samverkan; WPR; policystudie.;

    Sammanfattning : This policy analysis study focuses on the leadership and employeeship policy documents that are in use within The Swedish National Board for Institutional Care agency. In order to conduct this policy analysis, the What's the problem represented to be approach (referred to as the WPR approach) based on a poststructuralist perspective is applied. LÄS MER

  2. 2. EN BARNDOM GÅR INTE I REPRIS: EN KVALITATIV STUDIE OM UNGAS UPPLEVELSE AV ATT HA VARIT OMHÄNDERTAGEN OCH TVÅNGSPLACERAD PÅ STATENS INSTITUTIONSSTYRELSE SÄRSKILDA UNGDOMSHEM

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Madeleine Persson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Children’s rights; human rights; vulnerability; social exclusion; children in care SiS-home;

    Sammanfattning : Violence, sexual abuse and suicide occur in the state-run youth homes operated by the Swedish National Board of Institutional Care (SiS). The purpose of this study is to create a picture and explore young people's experience of being taken into care and placed in SiS homes. LÄS MER

  3. 3. Barn är monster och samhället behöver skyddas – En kritisk analys av utredningens förslag att avskaffa sluten ungdomsvård utifrån den historiska utvecklingen av frihetsberövande påföljder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Linnéa Svensson; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; sluten ungdomsvård; kriminalpolitik; ungdomsfängelse; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet har konsekvent varit föremål för diskussion. Frågan om hur samhället ska reagera mot ungdomsbrottslighet är en återkommande fråga. I förevarande uppsats följer en historisk utveckling av vilka straffrättsliga frihetsberövande påföljder som funnits för barn. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  5. 5. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER