Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 358 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”ALLA HAR BLIVIT SÅ J***A SMALA”. En kritisk diskursanalys av diskursen kring smalhetsen i svenska podcasts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Holmberg; [2024-03-06]
    Nyckelord :Smalhets; pro-ana; podcast; influencer; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : In 2023 a new wave of pro anorectic content promoting an unhealthy body ideal was observed in both Swedish and international media. Due to influencers being accused of posting content encouraging anorectic behavior, an increasing alarm regarding the effects on young girls has been noted in Swedish media. LÄS MER

  2. 2. Mortgage Information and Consumer Understanding : A Study of Swedish Banks

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Gustav Andersson; Ludvig Borges Månsson; [2024]
    Nyckelord :Mortgage; communication; banks; financial sustainability; consumer behavior; CSR;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to examine and see how communication betweenbank and customer in the Swedish mortgage market is processed. Several theoriesthat have been used in this study highlight how consumers think when they makefinancial decisions. LÄS MER

  3. 3. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  4. 4. Waste or Want: Does processing have an effect on the desirability of upcycled food products? : a Swedish consumer acceptance study

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Joséphine Lefrancq Fröjd; [2024]
    Nyckelord :Upcycled foods; food processing; consumer acceptance; contingent valuation method; consumer behavior;

    Sammanfattning : Food waste presents a significant obstacle to the food system’s transition to sustainability. With an ability to mitigate industrial food waste and its effects, the concept of upcycled food aims to safely adapt elements from the waste streams for human consumption by transforming them into ingredients to be used in novel ‘upcycled’ food products. LÄS MER

  5. 5. Bonus Slopus: Examining the Effect of Removing Bonus Incentives for Electric Vehicles on Adoption

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Axel Eisner Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :BEV; ICEV; Climate Change Mitigation; Incentives; Bonus Malus;

    Sammanfattning : In the global battle against climate change, the pursuit of sustainable transportation, particularly through the adoption of electric vehicles (EVs), has become a central focus. This thesis investigates the specific case of Sweden and delves into the repercussions of removing the climate bonus subsidy for EVs, exploring its immediate and potential long-term impacts on the market. LÄS MER