Sökning: "Swedish educations system"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Swedish educations system.
1. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER
2. Åtgärdsvalsstudien som medel för omställningen mot ett hållbart transportsystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Utsläppen från transportsektorn minskar inte i nog snabbt takt trots att hållbarhet är en prioriterad fråga på övergripande nivå genom bland annat Agenda 2030 och Målbild 2030. Åtgärdsvalsstudier (ÅVS), utredningar som tillämpas tidigt i transportinfrastrukturplaneringen, har potential att bidra till en mer hållbar infrastrukturplanering. LÄS MER
3. RekUpp – Utvecklingsprocessen bakom ett systemför självreflektion och kursutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Ett hinder inom utbildningar på högre nivå har sedan länge varit att det är svårt förlärare att få en bild över hur det går för studenterna som överensstämmer medverkligheten. De områden som förmodas vara svåra kanske inte upplevs som detav studenterna, och vice versa. LÄS MER
4. Cascading Effects of Floods – An evaluation of the flood risk maps and management plans produced by the County Administrative Boards
Master-uppsats, Lunds universitet/Riskhantering (CI)Sammanfattning : Flood is the most common natural disaster globally, affecting human health and assets. The work with the Swedish ordinance of flood risk is connected to the sustainment of vital societal functions. LÄS MER
5. Digitaliseringsstrategin: kunskapsfrämjande incitament eller trojansk häst? : En ideologikritisk analys av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : As the notion of digitalisation make its way further into our lives and society, the educational system must modernise – digitalise – in order to stay relevant. But where is the digitalised school heading? Drawing on governmental policy documents associated with Sweden’s national digitalisation strategy, the study aims to emphasise the political dimension of the strategy in order to analyse more fundamental questions regarding the idea and ideological function of the Swedish educational system in the late modern age. LÄS MER