Sökning: "Swedish feminist magazines"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Swedish feminist magazines.

  1. 1. Instagram affordances among post-pregnant body advocates

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Linda Singh; [2019]
    Nyckelord :post-pregnant; post-pregnancy; body advocates; Instagram; Affordances; emotional affordances; affordance theory; objectification theory; feminist reflexivity; comparison theory; postmodern feminism; survey; mixed method;

    Sammanfattning : ABSTRACTObjectification of especially women have often been mentioned in connection to discussions concerning negative body image wherein individuals have been claimed to evaluate their body and look based on standardized societal ideals (Nash:2015, Hodgkinson, Wittkowski & Smith:2014). Studies have also shown that newspapers, magazines, and movies routinely present post-pregnancy bodies as something temporarily that women should strive to improve (Breda et al. LÄS MER

  2. 2. Feminina män och... Maskulina kvinnor? : En kvalitativ interkulturell jämförelsestudie av genuskonstruktion i reklambilder i Sverige och USA

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marcus Dennemark; Marcus Lewander; [2017]
    Nyckelord :Hofstede; MAS; gender theory; stereotypes; Goffman; advertising; Sweden; USA; Hofstede; MAS; genusteori; stereotyper; Goffman; reklam; Sverige; USA;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att genom en kvalitativ metod pröva tillförlitligheten i Geert Hofstedes maskulinitetsdimension (MAS). MAS förklaras ingående i uppsatsens inledande kapitel, men är en del i Hofstedes mer övergripande kulturdimensionsteori, som ämnar att förklara kulturella skillnader mellan olika länder (De Moij & Hofstede, 2010). LÄS MER

  3. 3. Jag är inte porrmoralist, men... : En diskursanalys av pornografidebatten i svensk press år 2016

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elin Angvarson; Jesper Nilsson; [2017]
    Nyckelord :porn; pornography; feminism; media; opinion; moralism; newspaper; Porr; pornografi; feminism; media; opinion; moralism; tidning;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate the opinions of pornography in the Swedish press 2016. To perform this, a quantitative method and discourse analysis on 139 published texts have been used. LÄS MER

  4. 4. Varsågod, här är din drömman! : Bilden av ideal manlighet i Veckorevyn: en ideationell analys och kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Daniel Westin; [2016]
    Nyckelord :Systemic functional grammar; SFG; critical discourse analysis; CDA; Veckorevyn; ideal masculinity; Systemisk-funktionell grammatik; SFG; kritisk diskursanalys; CDA; Veckorevyn; ideal manlighet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the ideal image of masculinity in the monthly Swedish women magazine Veckorevyn, nr.2 2016. The intention is to explore how Veckorevyn’s own policy correspond to the construction of the ideal image of masculinity. LÄS MER

  5. 5. Hard as iron or Hot as hell : En kvalitativ textanalys av kvinnoframställningar i Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :David Jönsson; Sofia Bergström; [2015]
    Nyckelord :Stereotypes; metal magazines; qualitative textual analysis; subculture; gender; semiotics; feminist theory; social constructivism; Close-Up Magazine; Sweden Rock Magazine; Stereotyper; hårdrocksmagasin; kvalitativ textanalys; subkultur; genus; semiotik; feministisk teori; socialkonstruktivism; Close-Up Magazine; Sweden Rock Magazine;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom en genusvetenskaplig och socialkonstruktivistisk ansats undersöka hur kvinnor framställs i de svenska hårdrocksmagasinen Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine. Då majoriteten av den genusrelaterade medieforskningen har intresserat sig för reklam- och modebilder finns en kunskapslucka kring hur kvinnor framställs i bilder inom genrer vid sidan av dessa. LÄS MER