Sökning: "Swedish shipping companies"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Swedish shipping companies.

  1. 1. Ett vänerföretags val av logistik : efter kommande infrastruktursatsning på Göta älv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tobias Magnusson; Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :CSRD; streamlining; cargo; inland waterways; logistics; maritime transport; lock; Trollhättan; Vänern; CSRD; effektivisering; gods; inre vattenvägar; logistik; sjötransporter; sluss; Trollhättan; Vänern;

    Sammanfattning : Ett företag står inför nya logistiska alternativ när förutsättningar förändras. Det kan handla om infrastrukturförändringar, men det kan också handla om lag- och regelförändringar när samhället vill skärpa krav på miljömedvetenhet och hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  2. 2. Navigating Sustainability : A case study exploring alternative energy sources for maritime shipping

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Simon Nordenskiöld; [2024]
    Nyckelord :Maritime shipping; Alternative energy sources; Alternative fuels; Hydrogen-based fuels; Sustainable shipping; Electrofuels; Electro-methanol; Liquid Hydrogen; Electro-ammonia; Sails; Wind; Technological Innovation System; Sjöfart; Alternativa energikällor; Alternativa bränslen; Vätebaseradebränslen; Hållbar sjöfart; Elektrobränslen; Elektrometanol; Flytande väte; Elektroammoniak; Segel; Vind; Technological Innovation Systems;

    Sammanfattning : This master thesis studies alternative energy sources for maritime shipping in Sweden. With current climate goals, and a need for change, the maritime sector currently undergoes intense transitions. For shipping companies to lower their carbon footprint, the need to replace non decarbonised fuels is hence critical. LÄS MER

  3. 3. Inland Waterways and Short Sea Shipping - a feasible alternative for truck transportation in Sweden? - A Case Study of Container Shipping Between Uddevalla and Gothenburg -

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Filip Matei; Philip Vollert Lundqvist; [2023-07-03]
    Nyckelord :Inland waterway transportation; short sea shipping; containerized goods; cost comparison; environmental comparison; barge;

    Sammanfattning : Within the European Union, Inland Waterway Transportation accounts for the lowest share of goods transport, with only 5.8%. In Sweden, the share is even lower where Inland Waterway Transportation accounts for less than 1% of the goods transports. LÄS MER

  4. 4. Tillbudsrapporteringens utmaningar : En studie om barriärer som hindrar tillbudsrapportering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Mattias Johansson; Tom Hällgren; [2023]
    Nyckelord :Near-miss report; Barrier; Anonymity; Reporting system; no blame culture; Tillbudsrapportering; Barriärer; Anonymitet; Rapporteringssystem; no blame culture;

    Sammanfattning : Tillbudsrapporteringen till sjöss ökar ständigt och kraven från myndigheter och charterbolag blir allt striktare. Dock visar Transportstyrelsens årliga tillbudsundersökning att tillbud orsakade av mänskliga fel är kraftigt underrapporterade. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Olsson Dahl; Amanda Ek; [2023]
    Nyckelord :Personality; Personality dimensions; Returns; Return behavior; Big-Five model; Opportunistic return behavior; Legitime return behavior; Personlighet; Personlighetsdimensioner; Returer; Returbeteende; Femfaktorteorin; Opportunistiskt returbeteende; Legitimt returbeteende;

    Sammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER