Sökning: "Syllabi"
Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade ordet Syllabi.
1. "Lärare läser betygskriterier och kursplaner som djävulen läser bibeln eller… typ.” : en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasielärare om momentet ergonomi i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med ergonomi på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa. Studien avser att besvara följande frågeställningar: - Hur tolkas de ergonomiska inslagen i styrdokumenten av gymnasielärare? - Hur arbetar gymnasielärare med ergonomi i ämnet idrott och hälsa? - Vilka möjligheter och begränsningar upplever gymnasielärare vid undervisning om ergonomi? Med utgångspunkt i läroplansteorin och ramfaktorteorin har studien undersökt hur sju behöriga lärare utformar sin undervisning kring momentet ergonomi i idrott och hälsa kurs 1 på gymnasiet. LÄS MER
2. Word Frequencies and Vocabulary Threshold Levels in EFL Textbooks. A Corpus Study
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : A significant number of studies have identified inadequate vocabulary exposure in EFL coursebooks as a problem. However, few studies have been carried out in the Swedish context. LÄS MER
3. Språklig variation i skolan – progressivt eller bakåtsträvande? : En innehållsanalys av momentet Språklig variation i ämnet svenska mellan 1970- och 2010-talet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen; Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study is to analyze the depiction of linguistic variation in high school syllabi and textbooks for the subject Swedish between the 1970s and the 2010s. I analyze how the linguistic varieties dialect, chronolect, sociolect, genderlect and multi-ethnolect is depiction. LÄS MER
4. Is it enough to be understood? A study of teacher attitudes towards accent in the EFL classroom
L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelskaSammanfattning : This study investigates teacher attitudes towards accent in the EFL classroom. The central theoretical base for this study is English as a lingua franca (ELF), which proposes that intelligibility is the key to communication in English between people from different backgrounds. LÄS MER
5. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER