Sökning: "Symbolisk interaktionism i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Symbolisk interaktionism i skolan.
1. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER
2. Våga fråga : En hermeneutisk studie om unga mäns upplevelser av att be om hjälp
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna studie undersöker unga mäns upplevelse av att be om hjälp i skolan. Syftet har varit att nå de unga männens livsvärldar och på så vis få en förståelse för deras upplevelser. Därför har vi genomfört intervjuer med elva personer som är mellan 15-19 år. LÄS MER
3. "Vi måste våga lyfta på locket" : Skolkuratorers arbete med hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Honor-related violence and oppression is a societal problem that needs to be addressed. Previous research has primarily been focused on defining honor as a term, which has contributed to the schools’ important role in working with honor-related issues being neglected. LÄS MER
4. Samarbete mellan elever som undervisningsform : En kvalitativ studie av studenters upplevelser av inkludering och samarbete i skolan
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Inledning: Det framkommer i svensk skollag (SFS 2010:800) att samarbete bör spela en betydande roll inom skolväsendet. Detta då samarbete elever emellan kan utveckla sociala och kommunikativa förmågor samt andra kompetenser. Syfte: Studien åsyftar belysa studenters upplevelser av samarbete som undervisningsform. LÄS MER
5. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling. Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER