Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Weinberg; [2024]
    Nyckelord :Accessibility; early childhood education; participation; physical environment; physical impairment; Delaktighet; fysisk funktionsnedsättning; fysisk miljö; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet och användbarhet för synnedsatta på offentliga webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rania Abd Alsalam Abo Aleneen; Jane Goman; Awan Aras Nouri; [2024]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; tillgänglighet; e-tjänster; utvärdering; digital offentlig service; UX-design; synnedsättning;

    Sammanfattning : This study analyzes the accessibility and usability of Swedish Public Authority´s websites for people with visual impairments, this was done with an online-survey answered by 51 respondents (35 respondents with a visual impairment and 16 without). Based on their answers a manual review of one sample website was performed. LÄS MER

  3. 3. Amplifying Accessibility : Examining accessibility solutions and considerations for visual impairment in mobile applications

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Datavetenskapens didaktik

    Författare :Moana Södergren; Ella Hallgren; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Accessibility solutions; Visual impairment; Mobile applications; Universal Design Theory; Critical Disability Theory; Accessibility features; Accessibility tech debt; Education and prioritization; Inclusive mobile applications; Social structures and power relations; Tillgänglighet; Tillgänglighetslösningar; Synnedsättning; Mobilapplikationer; Universal Design Theory; Critical Disability Theory; Tillgänglighetsfunktioner; Utbildning och prioritering; Inkluderande mobilapplikationer; Sociala strukturer och maktförhållanden;

    Sammanfattning : Though an increasingly more common occurrence, digital mobile applications are not typically particularly accessible for people with visual impairment. This study investigates the difficulties and consequences faced by developers and visually impaired users when implementing and using accessibility features as well as highlighting the principal considerations when doing so. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet till urbana miljöer för personer med synnedsättning : en platsanalys av Storängstorget i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Rasmus Willart; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighet; användbarhet; framkomlighet; allmänna platser; utemiljöer; funktionsnedsättning; synnedsättning; ögonsjukdomar;

    Sammanfattning : Synen har en avgörande roll för hur allmänna platser upplevs och används. Synnedsättningar kan begränsa personers möjligheter att orientera sig självständigt. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Synnedsättning; blindhet; förskola; delaktighet; socialt samspel;

    Sammanfattning : I förskolan är delaktighet, socialt samspel och lek centrala, samtidigt som det för barn med synnedsättning eller blindhet kan vara en utmaning. Personalen har oftast ingen tidigare erfarenhet av barn med synnedsättning eller blindhet, vilket gör att de vanligtvis har en låg kompetens kring att arbeta med dessa barn. LÄS MER