Sökning: "Syskon lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Syskon lärande.

  1. 1. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  2. 2. ”Jag testade mig lite fram…” : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 använder sig av problemlösningsstrategier för att lösa matematiska problem och vad som påverkar deras val av strategi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erica Edgarsson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; problem-solving strategies; students solutions; influence on choice of strategy; primary school; problemlösning; problemlösningsstrategier; elevers lösningar; påverkan på val av strategi; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur sju elever i årskurs tre löser matematiska problem och varför de väljer att göra så. Syftet uppfylls genom tre frågeställningar som berör vilka strategier eleverna använder, hur den valda strateginanvänds och vad som påverkat elevernas val av strategi. LÄS MER

  3. 3. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  4. 4. Vad förväntar sig elever av ämnet slöjd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Nielsen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har undersökt elevers förväntningar på slöjdämnet och deras uppfattning om att dokumenterasitt arbete i slöjden. Jag har frågat elever vad deras förväntningar var på slöjdämnet, vad detycker om att ha slöjd och deras uppfattningar om att dokumentera sin arbetsprocess, vilket degör genom att skriva loggbok. LÄS MER

  5. 5. Högläsningen i svenskämnet : En studie kring lärarens mål med högläsning och hur eleverna upplever den i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ruqaia Daebes; [2020]
    Nyckelord :reading aloud; quality; quantity; interview; survey; sociocultural perspective; högläsning; kvalitet; kvantitet; intervju; enkät; lärare; elever; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå lärares mål med högläsning samt hur eleverna upplever högläsningen i grundskolans årskurs 4–6. De frågeställningar jag kommer utgå ifrån är: Varför och hur ofta använder sig lärare av högläsning? Vilken typ av arbete sker under och efter högläsningen? Hur upplever elever högläsning? Till denna studie kommer både en kvalitativ och kvantitativ metod användas i form av intervju och enkät. LÄS MER