Sökning: "Syskonavdelning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Syskonavdelning.

  1. 1. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Felicia Byhlin; Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :genus; förskola; män; pedagoger; bemötande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER

  2. 2. Samspel och utvecklingsmöjligheter på syskonavdelningar : En kvalitativ observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gard; Joanna Heier; [2017]
    Nyckelord :syskonavdelning; samspel; utveckling; den proximala utvecklingszonen; förskola; lek;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka hur samspel och utvecklingsmöjligheter hos barn i olika åldrar ser ut på två förskolor med syskonavdelningar. Vår studie är kvalitativ och vi använder oss av intervjuer och observationer för att samla in data som är relevant för studien. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på barns språkutveckling vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Bodén; Lina Johansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares uppfattningar; språkstimulering; måltidssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom några intervjuer belysa hur förskollärare tänker om sin uppgift att stimulera barns språkutveckling. Uitfrån syftet formulerades två frågeställnigar; Hur ser förskollärare på hur de arbetar för att stimulera barns språkutveckling i måltidssituationerna? Hur reflekterar och dokumenterar förskollärare barns språkutveckling i måltidssituationerna? Metoden som används är kvalitativa intervjuer med förskollärare på sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Ålderssammansättning i Förskolan : En studie om olika barngrupper och de yngsta barnens lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Björnlund; [2014]
    Nyckelord :Åldersammansättningar; åldershomogen; utvidgad syskongrupp; småbarnsavdelning; traditionell syskonavdelning; småbarn; samlärande; omsorg; trygghet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta pedagogers och förskolechefers tankar om olika åldersammansättningar i förskolan och om de små barnens lärande och utveckling i dessa. För att komma fram till ett resultat så intervjuades pedagoger och förskolechefer på tre olika förskolor med olika åldersindelning; åldershomogen, småbarnsavdelning samt utvidgad syskongrupp. LÄS MER

  5. 5. Sex förskollärares uppfattningar om genus och arbetet med det : genomförd på förskolors olika åldersavdelningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Harrysson; Josefin Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Genus; Kön; Småbarnsavdelning; Syskonavdelning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var at ta reda på hur sex verksamma förskollärares uppfattar och tolkar genus, samt hur de arbetar med genus i förskolans olika åldersavdelningar. I uppsatsen finns en teoretisk bakgrund som påvisar forskningsresultat gällande undersökningens ämne, genus i förskolan. LÄS MER