Sökning: "Systematiska undersökningar"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden Systematiska undersökningar.
1. Terror och tillit: terrorismens politiska konsekvenser En kvantitativ undersökning av hur en ökad oro för terrorism påverkar det politiska förtroendet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I kristider, som i samband med ett terrordåd, tenderar medborgare att söka trygghet och ledning från sina ledare och experter – detta utgör i varje fall kärnan i rally-around-the-flag teorin. Rallyeffekter som fenomen är allmänt erkända och en etablerad förklaring till hur traumatiska händelser kan öka och omforma det politiska förtroendet. LÄS MER
2. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Matematik i naturen: att berika matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och sammanställa den aktuella forskningen som belyser utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande i matematik. Detta genom att undersöka påverkan av utomhuspedagogik på elevernas prestationer samt vad utomhuspedagogik har för effekter på elevers utveckling i ämnet matematik. LÄS MER
3. Fenomenet “läslust” : en kunskapsöversikt om faktorer som påverkar elevers läsattityd och läsmotivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Svenskan och framför allt läsning har en central roll i vårt samhälle. Trots läsfrämjande arbete visar PISA och PIRLS mätningar att svenska elevers läsattityder och läsförmåga under de senaste åren har försämrats. I skolan används begreppet “läslust” i många olika sammanhang för att belysa läsning och arbeta läsfrämjande. LÄS MER
4. Systematiska undersökningar i kemiundervisningen : Vilka erfarenheter lärare i årskurs 4–6 anser sig erbjuda elever vid systematiska undersökningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att få kunskap om vilka erfarenheter lärare i årskurs 4–6 anser sig erbjuda elever vid systematiska undersökningar i ämnet kemi. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med sex lärare i årskurserna 4–6 som undervisar eller har undervisat i kemi. LÄS MER
5. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. LÄS MER