Sökning: "Systembolaget i sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Systembolaget i sverige.
1. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER
2. Assist till privatimport av vin - Behöver tillhandagåendeförbudet skrivas om?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Privatimport av alkohol utgör en bråkdel av alkoholkonsumtionen i Sverige. Uppsatsen lyfter svårigheten i att främja och underlätta privatimport då Systembolaget har ett monopol på att assistera kunder till privatimport. LÄS MER
3. Småskaliga vinimportörer under kris : En studie om Systembolagets betydelse för småskaliga vinimportörers hantering av coronapandemin
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse Systembolagets har haft för fem småskaliga vinimportörer i Sverige under coronapandemin. Studien ville även undersöka hur coronapandemin påverkat vinimportörernas försäljning samt vilka lärdomar vinimportörerna tar med sig av coronapandemin i sitt framtida arbete. LÄS MER
4. Corporate social responsibility (CSR) : Hur några av Sveriges mest hållbara företag jobbar med CSR
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Responsible entrepreneurship is something that is making an impact in society and is taking amore important place among companies, and a concept associated with this is corporate social responsibility. It is a collective name for the responsibility companies are expected to take from society, including taking into account working conditions for employees and environmental impact. LÄS MER
5. Vinturism i Skåne : En studie om varför vingårdar i Sverige kommit bli en attraktion och hur de valt att marknadsföra sig som en besöksverksamhet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografiSammanfattning : This study examines how wineries in Skåne market themselves as a visitor business. What their work on marketing strategies looks like and what attractiveness wineries have. It is a qualitative study based on semi-structured interviews with winery owners and winemakers from four different wineries in Skåne. LÄS MER