Sökning: "Systembolaget"

Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser innehållade ordet Systembolaget.

  1. 1. Det svenska alkoholmonopolet - I förhållande till EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Hannes Pennsäter; [2020]
    Nyckelord :FEUF; TFEU; EU; Alkoholmonopol; Systembolaget; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den fria rörligheten för varor regleras i EU-rätten genom artikel 34 FEUF som förbjuder kvantitativa importrestriktioner och åtgärder med motsvarande verkan. Statliga handelsmonopol regleras utifrån artikel 37 FEUF och tillämpas på bestämmelser som härrör till ett statligt monopols särskilda funktionssätt. LÄS MER

  2. 2. The demand for wine in Sweden : an econometric approach

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Johanna Widborg; [2019]
    Nyckelord :alcohol; demand system; elasticities; fixed effect; Sweden; wine economics;

    Sammanfattning : This study uses a Linear Almost Ideal Demand System and a Single equation model, to study the demand for varieties of wine in Sweden. The data used in the study is open source sales data from monopolized alcohol store, Systembolaget, the majority of total sales of alcohol is bought at Systembolaget. LÄS MER

  3. 3. Systembolagets kommunikation i reklamfilmer -En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Kvalitativ forskning; multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; social marknadsföring; reklamfilmer; Systembolaget; samhällsuppdrag;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att granska vad Systembolaget förmedlar i sina reklamfilmer och hur det förmedlas. Genom en kvalitativ utgångspunkt, den multimodala kritiska diskursanalysen och semiotiska resurser urskiljs dolda budskap i reklamfilmerna. LÄS MER

  4. 4. Hur kan statens kontroversiella aktörer skapa sig legitimitet? : En studie om samhällsansvar och legitimitet inom kontroversiella branscher

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap; Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Sandro Larsson; Jonathan Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :CSR; ansvar; legitimitet; verksamhetsstyrning; kontroverseilla branscher;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Hur kan statens kontroversiella aktörer skapa sig legitimitet? Seminariedatum: 2019-05-29 Kurs: FÖ6021 - Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15,0hp Författare: Jonathan Bengtsson och Sandro Larsson Handledare: Marie Héléne Laurell Examinator: Ulf Aagerup Nyckelord: CSR, ansvar, legitimitet, styrning, kontroversiella branscher Teoretiskt bidrag: En aktuell förståelse för hur organisationer inom kontroversiella branscher kan använda sig avCSR som ett verktyg för att erhålla legitimitet. Frågeställning: • Hur implementeras CSR i kontroversiella branscher för att erhålla legitimitet? Syfte: Att öka förståelsen för hur statliga svenska organisationer inom kontroversiella branscherimplementerar CSR i sina verksamheter. LÄS MER

  5. 5. Klasskultur och alkoholpolitik: En etnologisk studie av inkludering och exkludering på Systembolaget

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Sofia Linander; [2019]
    Nyckelord :Systembolaget; alcohol policy; class; field; distinction; norms.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Class analysis with a focus on class processes in everyday life has interested many ethnologists at 1970- and the 80’s. An interesting way to study this process is through the Swedish alcohol policy for its goal is to regulate alcohol consumption while granting buyers the freedom to buy. LÄS MER