Sökning: "Systembolaget"

Visar resultat 16 - 20 av 184 uppsatser innehållade ordet Systembolaget.

  1. 16. systembolagets bipolaritet - en analys av ansvarsförmedlande genom storytelling i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Carlsson; Arsha Josefsson; Madeleine Persson; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; storytelling; ansvar; alkohol; systembolaget; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur Systembolaget förmedlar ansvar i sin marknadsföring utifrån ett storytellingperspektiv. En genomgående behandling av Systembolagets eget bild- och filmarkiv har genomförts där ett urval som fokuserar på material i videoformat sedan gjorts. LÄS MER

  2. 17. The vision of the monopoly: An idea analysis of Systembolaget's campaign material through the decades

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Alicia Karvosenoja; [2022]
    Nyckelord :Systembolaget; Alcohol policy; Social Marketing; Welfare state; Qualitative idea analysis; Advertising campaigns; European Studies; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the evolution of the Swedish state-owned company Systembolaget’s idea and message from 1970 to 2020 through advertising campaign material from each decade. The findings are then compared to Gösta Esping-Andersen’s welfare state model in Three worlds of Welfare Capitalism, changes in alcohol policy during that time period and the social marketing theory. LÄS MER

  3. 18. Småskaliga vinimportörer under kris : En studie om Systembolagets betydelse för småskaliga vinimportörers hantering av coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Rasmus Björn; Harald Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Systembolaget; Covid-19; Monopoly; Import; Wine import; Crisis; Systembolaget; Covid-19; Monopol; Import; Vinimport; Kris;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse Systembolagets har haft för fem småskaliga vinimportörer i Sverige under coronapandemin. Studien ville även undersöka hur coronapandemin påverkat vinimportörernas försäljning samt vilka lärdomar vinimportörerna tar med sig av coronapandemin i sitt framtida arbete. LÄS MER

  4. 19. Gör som vi säger, inte som vi gör! : En analytisk diskussion om förekomsten av ambiguitet och legitimitet i organisationers verksamhet i förhållande till dess värderingar.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malva Hornfelt; Sofia Glatz Westman; [2021]
    Nyckelord :Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Date: 2021-06-03 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr. Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University. Authors: Sofia Glatz Westman (75/10/10), Malva Hornfelt (95/11/21). LÄS MER

  5. 20. "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" : En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Charlotta Ekebergh; Thai To; [2021]
    Nyckelord :Wine; Intention To Buy ITB ; Willingness To Pay WTP ; Organic; Label; Packaging;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Charlotta Ekebergh och Thai To Handledare: Patrik Sörqvist Datum: juni, 2021 Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka konsumentens intention to buy (ITB) och willingness to pay (WTP) för olika typer av vinförpackningar samt att se om dessaskattningar kan påverkas genom Systembolagets märkningar "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". LÄS MER