Sökning: "Täljare och nämnare"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Täljare och nämnare.
1. Vägen till bättre algebrakunskaper: En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskaper gällande bråktal, decimaltal och algebra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Kunskaper om bråktal, decimaltal och algebra är inte bara viktigt på matematiklektionerna, utan också i vardagen och inom olika yrken. Det finns studier som visat att bråk- och decimaltalskunskaper kan förutsäga algebrakunskaper. LÄS MER
2. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER
3. Elevers förståelse av bråktal : som ett tal som har ett eget värde på tallinjen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i hur eleverna i åk 7 och 8 uppfattar likvärdiga bråktal, förkortning och förlängning samt hur de tolkar sambandet mellan förlängning och multiplikation, och förkortning och division. Syftet är även att undersöka elevernas kunskaper om bråktalsaspekter med fokus på bråktal som ett tal som har ett eget värde på tallinjen. LÄS MER
4. Synliggörande av elevers förståelse imatematikundervisningen : En kvalitativ studie om elevers olika sätt att visa förståelse för bråktal i en undervisningskontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Bråktal är ett begrepp som är svårt att förstå för många elever eftersom det inte undervisas tillräckligt om det och anses som sällsynt i vardagslivet. Bråk är dessutom det begrepp som är mest komplext för elever i skolan och det finns mycket forskning som undersökt elevers förståelse för begreppet i testsituationer. LÄS MER
5. Bråktal, decimaltal och procent : En kvalitativ studie om hur sambandet mellan bråktal, decimaltal och procent undervisas i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to investigate how the connection between fractions, decimals and percent are taught in grade 4-6 with more focuson the fractions. The empirical data was obtained by qualitative methods comprising interviews with four mathematic elementary school teachers, in addition to two observations with two classrooms in grade 6. LÄS MER