Sökning: "TALSPRÅK I LITTERATUR"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden TALSPRÅK I LITTERATUR.
1. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER
2. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER
3. Vad spelar språkriktigheten för roll? : En studie om hur fyra svensklärare uppfattar och arbetar med språkriktighet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This study examines how four teachers of Swedish perceive the knowledge requirement that says that a student should mainly be able to follow the rules concerning standard written language, how often they teach standard language and to what extent students’ written language affect assessment. The results show that the teachers of Swedish agree that the most important aspect of a text is how it is perceived in its entirety, as well as its flow and how well a reader can understand the text. LÄS MER
4. ”Babblarna” i förskolan, intervjuer med förskollärare om deras arbete med talspråksutveckling bland 1,5–3 åringar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Enligt en av tidernas utvecklingspsykolog Vygotskij är talspråket en av de viktigaste tillgångarna vi människor har. Det är så vi kommunicerar och interagera med varandra menar Vygotskij (Bråten, 1998). Vi pratar ofta om språkutveckling, men i denna uppsats kommer jag att fokusera på talspråksutvecklingen. LÄS MER
5. -”Va´ saru, saru?” : En kvalitativ undersökning om lärares attityder till talspråket
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim of my thesis is to map out the attitudes and opinions of professional and future teachers in relation to the spoken language. The study has been conducted through an initial survey that was followed up by four in-depth interviews, two with professional teachers and two with prospective teachers. LÄS MER