Sökning: "TANKAR KRING MOBBNING"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden TANKAR KRING MOBBNING.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelse av arbetsrelaterat hot och våld inom hälso- och sjukvården : En deskreptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Adelina Göransson; Gabriella O'Neill; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterska; upplevelse; arbetsrelaterat hot och våld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterat hot och våld (AHV) är ett fenomen som drabbar samtliga organisationer inom hälso- och sjukvården där sjuksköterskor är den mest drabbade professionen. AHV definieras utefter relationen mellan utövare och den utsatta samt utefter typen av våld som utförs: verbalt, sexuellt eller fysiskt våld. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars upplevelse av social medias risker och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Therese Ankargård; Malin Skilberg; [2018]
    Nyckelord :social madia; youth; moral panic; social media; ungdomar; moralisk panik;

    Sammanfattning : Sociala medier tar en allt större plats i ungdomars vardag, men hur stor plats tar den egentligen. Vi läser i media om hur allt fler ungdomar utsätts för övergrepp, kränkningar och mobbning via sina sociala medier. Vi vill genom vår studie visa hur några ungdomar själva resonerar kring sin användning av sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Mobbning i förskolan : pedagogers syn på mobbning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriella Hansson; Jennie Rudolfsson; [2017]
    Nyckelord :Mobbning; förskola; samspel;

    Sammanfattning : InledningMobbning ingår i begreppet kränkande behandling och ordet mobbning är något som idag är på väg ut ifrån styrdokumenten och lagstiftningen som rör skolan. Anledningen till detta är att de som stiftar lagen anser att handlingen inte ska behöva upprepas utan en gång räcker (Svaleryd och Hjertson 2012, ss. 46-47). LÄS MER

  4. 4. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER

  5. 5. "Barn är kloka och förstår kanske mer än vad vi tror" : En kvalitativ studie om förskolepedagogers tankar kring samtal om mobbning och utanförskap

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Haraldsson; Josefin Hansen; [2015]
    Nyckelord :Mobbning; Utanförskap; Förskola; Samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepedagogers tankar kring samtal om mobbning och utanförskap i relation till förskolan. Tre stycken frågeställningar har legat till grund för studien: Vilka uppfattningar har pedagoger kring mobbning och utanförskap i relation till förskolebarn? Vilka tankar har pedagoger i förskolan kring betydelsen av att samtala om mobbning och utanförskap? Vad har pedagoger i förskolan för erfarenheter av att samtala om mobbning och utanförskap med varandra och med barn? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger. LÄS MER