Sökning: "TPACK"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade ordet TPACK.

  1. 1. Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :John Esborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; digital kompetens; TPACK; SAMR; digitalisering; förmågor; perspektiv; ståndpunkter; tematisk analys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällandedigitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskiljafaktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT iundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Digital didaktisk design i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Katrine Wendel; [2019]
    Nyckelord :digital design; didaktik; TPACK; verksamhetsteori; Lgy11; företagsekonomi; gymnasiet;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker Lgr11/Lgy11-revideringens effekt ett par månader efter att den trätt i kraft. Revideringen handlar om att integrera digital kompetens i undervisningen, till skillnad mot att använda digitala medel. LÄS MER

  3. 3. Skolverkets krav på digitalisering av samhällskunskap och lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Daniel Hermansson; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; digital kompetens; samhällskunskap; TPACK; Verksamhetsteori; kollegialt lärande; digitaliseringskrav;

    Sammanfattning : Digitalisering av den svenska skolan tog ny fart när regeringen beslutade att revidera läroplanen och lägga mer ansvar på samhällskunskapslärare. Lärare ska i sitt uppdrag stärka elevernas digitala kompetens. LÄS MER

  4. 4. Svensklärares digitala kompetens : Undervisning i ett källkritiskt förhållningssätt i årskurs 3-4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Siebing; Lisa Sandquist; [2019]
    Nyckelord :Digital competence; TPACK; source-critical approach; scaffolding; observation; interview; Digital kompetens; TPACK; källkritiskt förhållningssätt; stöttning; observation; in- tervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tre lärares digitala kompetens i arbetet med att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt hos elever i årskurs 3–4. Den teoretiska ut- gångspunkten för studien är den sociokulturella teorin och studiens variant av TPACK-modellen som föreställer lärares digitala kompetens. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärarnas användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sadelsten Viktoria; [2019]
    Nyckelord :IKT; Lärare i fritidshem; Digitala verktyg; TPACK;

    Sammanfattning : Samhället blir allt mer digitalt vilket har lett till stora förändringar i förskole- och skolverksamheter när det kommer till användningen av informations- och kommunikationsteknik. Därför har skolverket givit ut ett nytt reviderat tillägg till läroplanen (Lgr 11 2018). LÄS MER