Sökning: "TPACK"

Visar resultat 21 - 25 av 180 uppsatser innehållade ordet TPACK.

  1. 21. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Joakim Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :TPACK; digital tools; teaching; primary school; reading and writing development; TPACK; digitala verktyg; undervisning; grundskolan; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER

  2. 22. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  3. 23. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  4. 24. Digitala verktyg i skrivundervisningen : Lärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Prytz; Sebastian Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalaverktyg; skrivundervisning; skrivutveckling; lågstadiet; sociokulturellteori; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet samt om och hur lärarna anser att användandet av de digitala verktygen främjar elevernas skrivutveckling. För att uppnå studiens syfte genomfördes både observationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  5. 25. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER