Sökning: "TQM i praktiken"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden TQM i praktiken.

  1. 6. Anställdas reaktioner vid kvalitetsdrivet utvecklingsarbete : Fokus på motståndens art, konsekvenser och hantering

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Marie Olsson; Emelie Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :Quality-driven development; Resistance; Quality work; Employees; Leaders and leadershiprole.; Kvalitetsdrivet utvecklingsarbete; Motstånd; Kvalitetsarbete; Anställda; Ledare- och ledningens roll;

    Sammanfattning : Titel: Anställdas reaktioner vid kvalitetsdrivet utvecklingsarbete, fokus på motståndens art, konsekvenser och hantering Nivå: C-uppsats i företagsekonomi Författare: Marie Olsson, Emelie Mårtensson Handledare: Tomas Källquist, Stig Sörling Datum: 2013-06-11 Syfte: Studiens syfte är att belysa motstånd från anställda mot kvalitetsdrivet utvecklingsarbete och belysa olika sätt för ledningen att bemöta dessa motstånd. Metod: Litteratur och tidigare forskning om kvalitetsarbete och motstånd från anställda studerades. LÄS MER

  2. 7. Organisationsprocesser på hotell i Sverige : En jämförande studie mellan nyöppnad och löpande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Emma Sjökvist; Linn Karlsson Malinen; [2013]
    Nyckelord :TQM; : Organisation; organisationsprocesser; kärnprocesser; öppningsprocesser; service och kommunikation;

    Sammanfattning : Sweden’s tourism increases and new hotel opens. Since 1978 to 2011, the hotel rooms in Sweden doubled. International congresses, sports- and artistic events are a few examples of what affects the hotel industry. Sweden is seen as an attractive destination and future forecast looks to have a positive trend. LÄS MER

  3. 8. Sommar, sol och Service - En studie om säsongspersonalens förutsättningar för att leverera servicekvalitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Veronica Larsson; Emelie Lundgren; [2013]
    Nyckelord :Servicekvalitet; säsongspersonal; HRM; TQM; turism Servicequality; seasonal staff; tourism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Sommar, Sol och Service– En studie om säsongspersonalens förutsättningar för att leverera servicekvalitet Nivå: Kandidatuppsats Institution: Institutionen Service Management - Turism, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Emelie Lundgren & Veronica Larsson Handledare: Ulrika Westrup Bakgrund och problem: Turismindustrin präglas av säsongsvariationer vilket får konsekvenser för anställningsförhållanden och därmed personalarbete. Servicekvalitet har blivit en allt viktigare aspekt av tjänsteverksamheter som i sin tur är högst påverkad av personalen. LÄS MER

  4. 9. Kvalitetsutveckling och verksamhetsstyrning i praktiken : ett förbättringsprojekt vid Avdelningen ombudsekonomi, AB Svenska Spel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Blomberg; Sara Wemnell; [2010]
    Nyckelord :Management Control; Total Quality Management; TQM; Business Process Reengineering; Improvement project; AB Svenska Spel; Verksamhetsstyrning; Offensiv Kvalitetsutveckling; Processinnovation; Förbättringsprojekt; AB Svenska Spel; Gotland;

    Sammanfattning : AB Svenska Spel är ett statligt ägt monopolföretag som levererar spel och lotter till det svenska samhället. I detta examensarbete har AB Svenska Spel och dess avdelning ombudsekonomi verkat som fallföretag. LÄS MER

  5. 10. Att komma igång med ständiga förbättringar : 10 steg till att skapa en förbättringskultur

    Master-uppsats, Kvalitetsteknik

    Författare :Helen Solver; Julia Backström; [2008]
    Nyckelord :kvalitet; förbättringsarbete;

    Sammanfattning : Många företag upplever en stor ambivalens mellan att se snabba ekonomiska resultat och att bygga upp ett hållbart kvalitetsarbete. Samhället kräver de senaste högteknologiska lösningarna och företag som inte följer med i utvecklingen riskerar att förlora sin ställning på marknaden. LÄS MER